SCN TAR ÖVER CUUR I NORDEN FRÅN BRINGWELL

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (SCN) har tidigare haft licens från Bringwell för att sälja CUUR utanför Norden. Nu tar SCN även över den nordiska marknaden, vilket innebär att SCN har övertagit samtliga förpliktelser, rättigheter och skyldigheter avseende CUUR mot en royalty till Bringwell. SCN kommer också att ta över och fortsätta dialogen med Läkemedelsverket i Sverige.

Avtalet är gynnsamt för båda parter eftersom SCN genom sina vetenskapliga resurser har bättre förutsättningar att hantera produkter som CUUR, samtidigt som Bringwell behåller en god nettomarginal i form av royalty.

”För SCN är det viktigt att ha full kontroll på våra produkter på alla områden och marknader”, säger SCN:s CEO Ulf Söderberg, och fortsätter:

”CUUR ger en god, naturlig och effektiv hjälp till de flesta som väljer att gå på diet för att minska en ohälsosam övervikt, och vi kommer att fortsätta att förstärka den vetenskapliga dokumentationen kring produkten för att ge våra kunder en ökad trygghet i sitt val.”

Ytterligare undersökningar av interna såväl som externa experter har förstärkt SCN:s och Bringwells uppfattning om att CUUR är ett säkert preparat, och att de rapporter om levereffekter som Läkemedelsverket beskrivit har andra orsaker.

Avtalet träder i kraft omedelbart.

Ulf Söderberg, CEO SCN, ulf.soderberg@scnutrition.com, +46 708 13 22 81

David Rönnberg, CEO Bringwell, david.ronnberg@bringwell.com, +46 8 412 72 00

Scandinavian Clinical Nutrition i Sverige AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Bolaget bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. SCN är noterat på NGM Nordic MTF sedan den 6 december 2006.