Beslut vid årsstämma samt extra bolagsstämma i Medivir den 5 maj 2011

Val av styrelse
Årsstämman i Medivir Aktiebolag (publ) den 5 maj 2011 beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen skall bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes Björn C. Andersson, Ingemar Kihlström, Ron Long, Anna Malm Bernsten och Göran Pettersson. Göran Pettersson omvaldes till styrelseordförande.

Ersättning till styrelsen
Årsstämman beslutade även om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvode skall utgå till de ledamöter som inte är anställda i bolaget och skall uppgå till sammanlagt högst 1.520.000 kronor med följande fördelning. Ordföranden skall ersättas med 450.000 kronor och övriga ersättningsberättigade ledamöter skall ersättas med vardera 200.000 kronor. Ersättning för utskottsarbete skall uppgå till sammanlagt högst 470.000 kronor, fördelat på 145.000 kronor avseende revisionsutskottet (varav 80.000 kronor till utskottets sammankallande och 65.000 kronor till den övriga ledamoten), 115.000 kronor avseende ersättningsutskottet (varav 65.000 kronor till utskottets sammankallande och 50.000 kronor till den övriga ledamoten) och 210.000 kronor avseende FoU-utskottet (varav 80.000 kronor till utskottets sammankallande och 65.000 kronor vardera till en till två ytterligare ledamöter).

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Detta innebär att bolaget skall erbjuda en marknadsmässig totalkompensation som möjliggör att kvalificerade ledande befattningshavare kan rekryteras och behållas. Ersättningen till de ledande befattningshavarna får bestå av fast ersättning, rörlig ersättning, av bolagsstämman beslutade incitamentsprogram, pension samt övriga förmåner.

Emissionsbemyndigande
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier av serie B till ett antal som sammanlagt inte överstiger 10 procent av totalt antal utestående aktier av serie B i bolaget efter utnyttjande av bemyndigandet. Nyemission ska kunna ske med eller utan föreskrift om apport, kvittning eller annat villkor som avses i 13 kap 5 § första stycket 6 aktiebolagslagen. Syftet med bemyndigandet är att ge styrelsen flexibilitet i arbetet med att säkerställa att bolaget på ett ändamålsenligt sätt kan tillföras kapital för finansieringen av verksamheten, företags- eller produktförvärv samt att möjliggöra en breddning av ägarbasen i bolaget.

Valberedning 2011/2012
Årsstämman beslutade om en valberedningsprocess inför årsstämman 2012 enligt i huvudsak samma tillvägagångssätt som föregående år. Det innebär i korthet att styrelsens ordförande skall kontakta de tre, vid utgången av årets tredje kvartal, till röstetalen största aktieägarna. Dessa ombeds att utse var sin representant till en valberedning, i vilken även styrelsens ordförande skall vara adjungerad.

Fastställande av resultat- och balansräkningar 2010 och ansvarsfrihet
Resultat- och balansräkningarna för år 2010 fastställdes och verkställande direktören och styrelsen beviljades ansvarsfrihet för 2010 års förvaltning.

Förslag till resultatdisposition
Årsstämman beslutade slutligen, i enlighet med styrelsens förslag till resultatdisposition, att den ansamlade förlusten skulle balanseras i ny räkning.

Emissionsbemyndigande med anledning av det offentliga uppköpserbjudandet avseende BioPhausia AB (publ)
Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma besluta om nyemission av aktier av serie B med rätt och skyldighet att betala de nya aktierna genom överlåtelse (apport) till Medivir av aktier i BioPhausia med anledning av Medivirs offentliga uppköpserbjudande avseende BioPhausia.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Rein Piir, Finansdirektör och ansvarig för investerarfrågor Medivir, +46 708 537292.

Mer information om Medivir återfinns på bolagets hemsida, www.medivir.se