Medivir offentliggör teckningskurs och teckningsrelation för företrädesrättsemissionen

EJ FÖR DISTRIBUTION, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, SCHWEIZ, SINGAPORE, ELLER SYDAFRIKA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR DISTRIBUTIONEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG.

• Aktieägare i Medivir har företrädesrätt att teckna en ny aktie av serie B för varje fyra befintliga aktier oavsett aktieslag • Teckningskursen är 62 kronor per aktie, vilket motsvarar en total emissionslikvid om cirka 325 miljoner kronor • Teckningskursen motsvarar en ”rabatt” om cirka 42 procent jämfört med den teoretiska aktiekursen, exklusive teckningsrätt, om 106,20 kronor baserat på stängningskursen för Medivirs aktie av serie B den 26 april 2010 • Teckningsperioden löper från och med den 6 maj 2010 till och med den 28 maj 2010 • Företrädesrättsemissionen är till fullo täckt av teckningsåtaganden, avsiktsförklaringar och garantier från befintliga aktieägare samt genom ett garantikonsortium • Företrädesrättsemissionen förutsätter godkännande vid årsstämman, som äger rum den 29 april 2010 Styrelsen har fastställt villkoren och teckningskursen för den företrädesrättsemission, som styrelsen den 28 mars 2010 beslutade, under förutsättning av årsstämmans godkännande. Varje befintlig aktie i Medivir, oavsett aktieslag, berättigar till en teckningsrätt. Fyra teckningsrätter ger rätt att teckna en ny aktie av serie B. Teckningskursen är 62 kronor per aktie vilket innebär att företrädesrättsemissionen kommer att tillföra Medivir högst cirka 325 miljoner kronor före avdrag före emissionskostnader genom utgivande av högst 5 243 878 nya aktier och aktiekapitalet kan komma att ökas med högst 26 219 390 kronor. Avstämningsdagen hos Euroclear Sweden AB för deltagande i företrädesrättsemissionen är den 4 maj 2010. Teckningsperioden kommer att löpa från och med den 6 maj 2010 till och med den 28 maj 2010, eller sådant senare datum som styrelsen beslutar. Teckningsrätter som inte utnyttjas vid sådant datum blir ogiltiga och förlorar sitt värde. Handel med teckningsrätter kommer att ske på NASDAQ OMX Stockholm från och med den 6 maj 2010 till och med den 25 maj 2010. Preliminär tidsplan för företrädesrättsemissionen 29 april 2010 Årsstämman tar ställning till styrelsens beslut om företrädesrättsemissionen 30 april 2010 Första handelsdagen i aktien utan företrädesrätt att delta i företrädesrättsemissionen 30 april 2010 Beräknad dag för offentliggörande av prospektet 4 maj 2010 Avstämningsdag för att delta i företrädesrättsemissionen, dvs aktieägare som denna dag är registrerade i Medivirs aktiebok kommer att erhålla teckningsrätter för deltagande i företrädesrättsemissionen 6 maj–25 maj 2010 Handel med teckningsrätter 6 maj–28 maj 2010 Teckningsperiod 3 juni 2010 Offentliggörande av preliminärt utfall Bakgrund och motiv Medivir genomförde nyligen en omfattande översyn av sin forsknings- och projektportfölj, vilket ledde till ett beslut om att fokusera framtida projekt mot Bolagets kärnkompetens inom infektionssjukdomar. Avsikten är att fortsätta att koncentrera sig på läkemedel som riktar sig mot enzymerna proteas och polymeras, men med en tydligare prioritering på infektionssjukdomar i den för närvarande blandade portföljen. Den föreslagna företrädesrättsemissionen bedöms möjliggöra för Medivir att skapa större värden för aktieägarna genom att utveckla sina projekt längre i egen regi, att förstärka den kommersiella organisationen, att investera i ytterligare forskningsprojekt mot infektionssjukdomar samt att skapa operationell och finansiell flexibilitet. Åtaganden och garantier Ett antal aktieägare, inklusive bland andra Medivirs grundare, Staffan Rasjö, Länsförsäkringar, DNB NOR Asset Management, Carlsson Fonder, Tredje AP Fonden, Carnegie Fonder och Alecta som tillsammans representerar cirka 62,7 procent av rösterna i Medivir (cirka 52,1 procent av kapitalet) har aviserat att de är positiva till företrädesrättsemissionen och har åtagit sig eller uttryckt sin avsikt att rösta för företrädesrättsemissionen vid årsstämman. Alecta, Carnegie Global Healthcare Fund, Carnegie Fund – Medical Sub-Fund, Carnegie Fund II – Biotechnology Sub-Fund samt Tredje AP Fonden med flera har åtagit sig att teckna sig för sin respektive pro rata andel i företrädesrättsemissionen, vilket motsvarar cirka 16,8 procent av företrädesrättsemissionen. Utöver ovan nämnda åtaganden har Länsförsäkringar, DNB NOR Asset Management och Carlsson Fonder med flera som tillsammans representerar cirka 18,8 procent av aktierna i Bolaget, ställt sig positiva till företrädesrättsemissionen och avser att teckna sin respektive andel. Tredje AP Fonden har åtagit sig att garantera ett belopp motsvarande cirka 7,0 procent av företrädesrättsemissionen. Detta innebär att befintliga aktieägare har lämnat teckningsåtaganden, avsiktsförklaringar och garantier avseende totalt cirka 42,0 procent av företrädesrättsemissionen. Dessutom har Volati Ltd förbundit sig att garantera ett belopp motsvarande cirka 14,9 procent av företrädesrättsemissionen. Resterande delen av företrädesrättsemissionen är garanterad av Carnegie och Jefferies, Joint Bookrunners i företrädesrättsemissionen, förutsatt att sedvanliga villkor uppfylls. Finansiella och legala rådgivare Carnegie och Jefferies är finansiella rådgivare till Medivir och Joint Bookrunners. Vinge är legal rådgivare till Medivir. Gernandt & Danielsson och Cleary Gottlieb Steen & Hamilton LLP har anlitats som legala rådgivare till Joint Bookrunners.