MEKO utökar lagerkapaciteten i Polen

MEKO utökar lagerkapaciteten i Polen för att stärka sin ställning och fortsätta växa. Det polska centrallagret flyttas till en anläggning med nära fördubblad yta, vilket möjliggör ett större utbud och bättre service till fler kunder. Förändringen ligger strategiskt i linje med det tidigare aviserade avtalet att förvärva företaget Elit Polska, som gör MEKO till den tredje största aktören på eftermarknaden i Polen.

MEKO:s nuvarande centrallager i Polen ligger i Warszawa-regionen och är cirka 11 000 kvadratmeter stort. Det nya, redan uppförda centrallagret ligger i samma område och har en yta på omkring 20 000 kvadratmeter. MEKO har tecknat ett hyresavtal med fastighetsägaren som innebär att MEKO får tillträde till anläggningen under 2025 och tio år framåt, med möjlighet att hyra ytterligare ytor vid behov.

”Polen är en viktig tillväxtmarknad för MEKO och denna förbättring ger oss de rätta förutsättningarna att fortsätta ta marknadsandelar i takt med våra växande ambitioner. Vi får nu tillgång till mer moderna och yteffektiva lokaler på en strategisk plats i Polen, vilket gör att vi kan höja vår servicenivå och förbättra vårt erbjudande,” säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef för MEKO.

MEKO etablerade sig på den polska marknaden 2018 genom förvärvet av Inter-Team, en reservdelsgrossist som även bedriver exportverksamhet till bland annat Tyskland. I maj aviserade MEKO att bolaget tecknat ett avtal om ytterligare ett strategiskt förvärv i Polen. Genom en uppgörelse med LKQ Corporation avser MEKO att köpa företaget Elit Polska, en grossist med två centrallager och 49 butikslager som väl kompletterar MEKO:s befintliga verksamhet. Affären gör MEKO till den tredje största aktören i landet och stärker samtidigt bolagets ledande position på den oberoende fordonseftermarknaden i norra Europa. Som tidigare aviserats är avsikten att slutföra förvärvet efter en sedvanlig myndighetsprövning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pehr Oscarson
Vd och koncernchef, MEKO