• MEKO/

Mekonomen Group ökar satsningen på effektivitet genom nytt högteknologiskt centrallager

Mekonomen Group stärker satsningarna på ökad effektivitet och tillgänglighet för kunderna. Koncernens danska affärsområde FTZ kommer att uppföra ett nytt högteknologiskt
automatiserat centrallager med huvudkontor och utbildningsakademi utanför Odense. Initiativet syftar till att stärka konkurrenskraften ytterligare och förstärka Mekonomen Groups redan ledande position i Danmark. Den nya anläggningen kommer att vara färdigställd under 2024.

FTZ är Danmarks ledande leverantör av reservdelar på fordonseftermarknaden och planerar nu att samla centrallager, regionallager, administration och utbildningsakademi i en gemensam högteknologisk anläggning. Det toppmoderna och automatiserade centret kommer både att öka effektiviteten och skapa en bättre tillgänglighet till de över 135 000 artiklar som finns lagerförda. Med uppåt 10 dagliga leveranser till verkstadskunder över hela landet har FTZ redan i dag Danmarks bästa leveransservice.

”Jag är glad över att vi tar detta offensiva steg som stärker oss ytterligare. Vi ser en stor potential i att fortsätta effektivisera våra lager- och distributionsprocesser genom att samla erfarenhet, innovation och kompetens på ett ställe. Detta skapar skalfördelar och gör att vi kan utvinna synergier på ett annat sätt än tidigare”, säger Sven Kristensen, vd för FTZ.

Den nya anläggningen kommer att byggas utanför Odense i Danmark och beräknas vara färdigställt under 2024. Uppförandet av anläggningen innebär ingen väsentlig påverkan för koncernens kassaflöde eller resultat. När det nya centrallagret är i full drift kommer det att bidra till stärkt effektivitet och resultat. Byggnationen är i upphandlingsfas där Mekonomen Group avser att återkomma med mer information kring projektets omfattning i ett senare skede.

Vi är i dag ledande inom effektiva logistiklösningar och kan nu tack vare vår starka finansiella position ta ytterligare ett steg inför framtiden. Satsningen i Danmark är i linje med vår strategi om att säkerställa en hållbar affär och möta kundernas krav på mobilitet – i dag, i morgon och i framtiden. Genom erfarenheten av vårt framgångsrika centrallagerprojekt i Sverige har vi byggt upp en gedigen kompetens på området som kommer bidra till effektivitet i projektet”, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef för Mekonomen Group.

För ytterligare information, kontakta:

Pehr Oscarson, vd och koncernchef Mekonomen Group
Telefon: +46 (0)8 464 00 00, Epost: pehr.oscarson@mekonomengroup.com