• Mekonomen/

Var tredje bilägare har känt sig lurad av verkstaden – ökad kunskap om Godkänd Bilverkstad kan vara en lösning

En ny undersökning från Mekonomen visar att 34% av de tillfrågade bilägarna i Sverige känt sig lurade i samband med ett verkstadsbesök. Samtidigt uppger 2 av 3 bilägare att de inte känner till märkningen Godkänd Bilverkstad (GBV), den oberoende branschstandarden för verkstadsföretag i fordonsbranschen. Den bristande kännedomen om GBV tros vara en av flera anledningar till att så många bilägare upplever sig lurade.

Att många bilägare är missnöjda med sin verkstad är inte okänt. Tvärtom är det ett problem som vuxit de senaste åren. I fjol inkom 485 anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) som rörde service och reparation av bilar, en ökning med 20 procent från 2022.

– Den låga kunskapen om GBV är ett branschproblem. Det finns cirka 3800 verkstäder i Sverige så det är klart att det är svårt att hitta rätt om man inte vet vad man ska leta efter hos en verkstad. Och den negativa bilden av verkstadsbranschen spiller tyvärr även över på mer seriösa aktörer. Undersökningen ger oss viktiga insikter i bilägarnas situation och vad vi kan göra för att hjälpa bilägarna att hitta en pålitlig verkstad där man kan känna sig trygg, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen.

2 av 3 bilägare känner inte till GBV
Undersökningen visar att det finns ett tydligt behov av att öka kunskapen om GBV bland bilägare. 64% av de tillfrågade bilägarna har inte hört talas om märkningen Godkänd Bilverkstad. Av dem som känner till GBV är kunskapen om vad märkningen innebär förhållandevis låg.

Märkningen Godkänd Bilverkstad är en kvalitetsmärkning som visar att verkstaden uppfyller höga krav på kompetens, utrustning och service. För att bli GBV-ansluten måste en verkstad genomgå en kvalitetskontroll och regelbundna uppföljningar. GBV är ett viktigt verktyg för att säkerställa att bilägare får hög kvalitet och bra service när de besöker en verkstad.

– Mekonomen har redan idag generösa kundlöften för att bilägare ska känna sig trygga. Hela kedjan Mekonomen är också Godkänd Bilverkstad och under 2023 kommer alla anslutna verkstäder ha haft sina externa revisioner. Som branschledande aktör kommer vi att fortsätta arbeta aktivt för att öka medvetenheten om GBV. För oss är det viktigt att erbjuda bilägarna en kvalitetsmärkning som garanterar ett tryggt besök, säger Madeleine Westerling.

Enligt undersökningen är 46% av de som känner till GBV också beredda att betala extra för service och reparation hos en verkstad som är ansluten till GBV, något som kan vara en ytterligare morot för verkstäderna att höja kännedomen om märkningen.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Norstat under vecka 14-15 och vecka 23, 2023. Totalt genomfördes 1425 onlineintervjuer med ett riksrepresentativt urval av respondenter mellan 18-69 år, som äger eller har tillgång till bil av årsmodell 2020 eller äldre.

För frågor från media, vänligen kontakta:

Jennie Edling
PR & kommunikationsansvarig
E-post: jennie.edling@mekonomencompany.se

Mekonomen gör billivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Mekonomen är en del av koncernen Meko AB (tidigare Mekonomen Group), Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverksamhet, butiker och verkstäder.

Citat

Mekonomen har redan idag generösa kundlöften för att bilägare ska känna sig trygga. Hela kedjan Mekonomen är också Godkänd Bilverkstad och under 2023 kommer alla anslutna verkstäder ha haft sina externa revisioner. Som branschledande aktör kommer vi att fortsätta arbeta aktivt för att öka medvetenheten om GBV. För oss är det viktigt att erbjuda bilägarna en kvalitetsmärkning som garanterar ett tryggt besök.
Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen