Melanders Söder återuppstår på ny adress

Melanders första restaurang och fiskbutik utanför Östermalmshallen öppnades 1992 då Söderhallarna på Medborgarplatsen invigdes. Under december i år stängs verksamheten ner för att återuppstå i en ny stor lokal på Åsögatan. Nya Melanders Söder får modern svensk tapasbar, restaurang och fiskbutik.

Karta ver Melanders flytt till sgatan

Efter över trettio år på samma adress har Melanders blivit något av en institution i Söderhallarna. Då hela saluhallen nu ska totalrenoveras behöver verksamheten flytta ut efter årsskiftet. I december invigs därför nya Melanders Söder med bar, restaurang och fiskbutik i hörnet på Åsögatan och Götgatan.

– Söderhallarna har spelat en viktig roll i Melanders historia men nu är vi glada över att äntligen få satsa framåt. I den nya lokalen kan vi bygga en helt ny och modern Melanders från grunden, säger Stefan Söderman som är vd på Melanders Group. Tack vare det centrala läget vid Götgatan blir det nu även ännu lättare att besöka oss.

Lokalen för nya Melanders Söder är på cirka 400 kvm som delats upp i tre avdelningar som tillsammans kan ta emot 150 sittande gäster. I entrén möts gästerna av en stor bar som serverar moderna svenska tapas på främst fisk och skaldjur. Där finns även en fisk- och skaldjursbutik som också levererar förbeställda middagskassar. Innanför baren och butiken ligger restaurangen som bygger på klassiska rätter i Melanders anda.

Melanders Söder på Åsögatan 111 planerar att öppna under december.

Stefan Söderman, vd på Melanders Group
E-post: stefan.soderman@melandersgroup.se

Om Melanders Group
Melanders Group har funnits sedan den första Melandersbutiken öppnade 1988 i Östermalms Saluhall av bröderna Erik och Nils Molinder. Den lilla fiskdisken i Östermalmshallen har idag vuxit till ett delikatessimperium med 7 fiskbutiker samt 14 restauranger och caféer där ART Bakery, Southside Pub, Ångbåtsbryggan, Wärdshuset Ulla Winbladh, Tysta Mari, Konstnärsbaren, Stockholm Fisk, Sjöpaviljongen och anrika Wedholms fisk ingår.

Söderhallarna har spelat en viktig roll i Melanders historia men nu är vi glada över att äntligen få satsa framåt. I den nya lokalen kan vi bygga en helt ny och modern Melanders från grunden. Tack vare det centrala läget vid Götgatan blir det nu även ännu lättare att besöka oss.
Stefan Söderman, vd på Melanders Group