Mercedes inför nybilsgaranti på begagnade bilar

Att köpa en begagnad bil kan för vissa kunder skapa en känsla av osäkerhet, inte minst när garantitiden gått ut. För att komma tillrätta med detta lanserar Mercedes nu under namnet ”Mercedes-Benz Certified” nybilsgaranti även för begagnade bilar. Den stora skillnaden mot dagens lösningar på marknaden är att garantin omfattar hela bilen, inte bara vissa komponenter.

– Med nybilsgaranti skapar vi en ny benchmark för begagnade bilar, säger Björn Hauber,
vd för Mercedes-Benz Sverige.

Nu tar Mercedes idén med garanti på begagnade bilar ett steg längre. Från februari gäller nämligen samma garantier på begagnade bilar som på nya hos företagets återförsäljare. En viktig anledning till den nya garantin är den höga kvalitetsnivån på bilar från Mercedes-Benz. Förutsatt att bilen inte är äldre än sex år och inte gått mer än 15.000 mil vid leveransdagen, får den 24 månaders nybilsgaranti upp till 20.000 mil. Alla bilar som omfattas har också alltid fått service enligt tillverkarens föreskrifter och har genomgått ett omfattande test på 130 punkter.
I nybilsgarantin ingår vägassistans i Mercedes-Benz mobilitetsgaranti Mobilo.

Den stora skillnaden mot liknande garantiprogam i premiumsegmentet är att garantin gäller hela bilen, inte bara ett antal utvalda komponenter.

Serviceavtal och bytesrätt
Liksom för nya bilar gäller också att man som köpare kan teckna serviceavtal och försäkring till fast pris direkt i bilens finansiering. Dessutom erbjuder Mercedes bytesrätt i 14 dagar eller 100 mil för den som ångrar sig och vill byta till en annan bil i samma prisklass.

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz i Sverige. Företaget ingår i den globala bilkoncernen Daimler, som har huvudkontor i Stuttgart, Tyskland.

Med nybilsgaranti skapar vi en ny benchmark för begagnade bilar.
Björn Hauber, vd för Mercedes-Benz Sverige.