Nytt kapitel i Mercy Ships historia – det specialbyggda sjukhusfartyget Global Mercy™ har levererats

Efter högtidligt firande av både färdigställande och överlämnande vid varvet Tianjin Xingang i Kina, har välgörenhetsorganisationen Mercy Ships nu formellt tagit sitt nybyggda, och världens största civila, sjukhusfartyg i bruk.

Överlämnandet av det nybyggda sjukhusfartyget Global Mercy, från varvet till fartygets ägare Mercy Ships, firades i närvaro av representanter från Mercy Ships, projektledare från Stena RoRo och varvets ledning. Mercy Ships personal och besättning från hela världen deltog digitalt på distans. Härmed är byggnationen av fartyget avslutad och den första operationen ombord har kommit ett steg närmare. De traditionella ceremonierna vid överlämnandet genomförs av varvet för att skänka lycka till fartyget och dess besättning på de sju haven.

Don Stephens, grundare av Mercy Ships, deltog i ceremonin via länk:
”Idag är det en dröm som går i uppfyllelse – inte bara för oss utan också för dem vi hjälper. Jag har ofta hört afrikanska presidenter och hälsoministrar uttrycka att de önskar att deras vårdpersonal ska kunna utbilda sig i sina hemländer. Det här fartyget kommer att möjliggöra just det. Och många som lider av funktionshinder och missbildningar kommer att få tillgång till kirurgisk och annan vård och därmed kunna leva sina liv i sin fulla potential. Vår förhoppning är att detta nya fartyg och den besättning av volontärer som jobbar ombord ska bringa hopp, läkedom och livsavgörande förvandlingar till människor under de kommande 40–50 åren.”

Per Westling, vd på Stena RoRo, som ansvarat för genomförande av projektet, talade också vid ceremonin: ”Vi är mycket stolta över att leverera detta speciella fartyg. Verksamheten som ska utföras ombord har ställt särskilda och höga krav på fartygsbyggnationen. Det var första gången som varvet byggde den här typen av fartyg – en utmaning som de klarat mycket bra. För Mercy Ships betyder leveransen att deras kapacitet att hjälpa mer än fördubblas, och på Stena RoRo är vi glada för att genom Global Mercy få vara en del av deras fantastiska arbete.”

Mercy Ships inledde arbetet med det nya fartyget för mer än åtta år sedan. 2013 signerades avtalen, kölsträckningen ägde rum 2015 och i slutet av april i år kunde den officiella provturen till havs, en så kallad ”sea trial”, genomföras med gott resultat.

Slutlig utrustning av världens största civila sjukhusfartyg
I juli seglar Global Mercy mot Europa. Med start i början av september kommer hon att utrustas med it, medicinsk teknik och inredningsdetaljer i hamnen i Antwerpen. Där inleds också bemanningen med volontärer. Under första kvartalet 2022 ska Global Mercy, då förflyttad till Rotterdam, visas upp för sponsorer, potentiella volontärer, media och andra intresserade. Innan hon tas i full drift ska hennes ankomst till Afrika också firas i Dakar, Senegal.

Fördubblad kapacitet
Fem miljarder människor i världen har inte tillgång till säker kirurgi till en kostnad som de har råd med, och sjukdomstillstånd som kräver kirurgi står för nästan en tredjedel av världens samlade sjukdomsbörda (Lancet 2015). Mercy Ships har levererat säker kirurgisk vård i Afrika i över 30 år. Med Global Mercy bygger man vidare på den gärningen. Det nya fartyget är utrustat med förstklassiga utbildningslokaler som kommer att bidra till att nyttan av insatserna i mottagarländerna flerdubblas. Volontärer med olika professionell bakgrund kommer att arbeta tillsammans med lokal vårdpersonal. På fartygets 12 däck finns bland annat sex operationssalar, vårdplatser för 200 personer, ett komplett laboratorium och utbildningsutrustning för simulering av olika vårdsituationer.

Globalt samarbete
Den svenska skeppsbyggaren Stena RoRo har ansvarat för genomförandet av det unika och globala projektet. Franska Barry Rogliano Salles, BRS, bistod i kontraktsskrivningen, den slutliga designen är gjord av finska Deltamarin och byggnationen har skett i Kina. Global Mercy är klassifierad av Lloyd´s Register i Storbritannien och seglar under maltesisk flagg. Ytterligare många andra företag från hela världen har bidragit till färdigställandet av fartyget, som är det första i sitt slag.

Volontärer kan fortfarande ansöka
Inför den kommande säsongen intensifierar Mercy Ships rekryteringen av volontärer som är villiga att bidra med sin kunskap och sin tid under kortare eller längre perioder. Fler än 640 personer med kompetens inom bland annat medicin, sjöfart och it kommer att leva och arbeta ombord på Global Mercy. När fartyget ligger i hamn har det plats för 950 personer. I dagsläget har Mercy Ships volontärer från fler än 60 olika länder. Mer information om volontärsjobb ombord finns här:  https://mercyships.se/bli-volontar

Fakta Global Mercy:
Längd: 174 meter
Bredd: 28,6 meter
Djup: 6,15 meter
Brutto: 37 000 ton
Dödvikt: 5 448 ton
Totalyta: 30 000 kvadratmeter

Bilder:

1. Invigningsbandet klipps på varvet,Tianjin Xingang och nu är Global Mercy officiellt vårt
  2. Några av alla de människor som varit med och gjort detta arbete möjligt
  3. Wang Xiaohai, ordförande på XGSIC varvet och Jim Paterson, Mercy Ships
  4. Global Mercy under provturen till sjöss

För mer information, v.v. kontakta:
Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships, tomas.fransson@mercyships.org  Mobil: +46 729 85 07 77
Stefan Sonesson, tillträdande Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org  Mobil:  +46 730 400 205
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige,
stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45

Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 17 miljarder kronor och behandlat fler än 2,8 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 200 volontärer per år från fler än 60 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Med kontor i 16 länder och ett afrikanskt center strävar Mercy Ships efter att göra skillnad för individer och bistå nationer.
För mer information se:
www.mercyships.se