Diamyds europeiska fas III-studie fullrekryterad

Diamyd Medical meddelar idag att bolagets europeiska fas III-studie med diabetesvaccinet Diamyd® nu är fullrekryterad. Resultat från studien beräknas kunna presenteras under våren 2011.

320 barn och ungdomar mellan 10 och 20 år, som nyligen fått typ 1-diabetes har nu identifierats och inkluderats i bolagets europeiska fas III-studie och har fått sin första spruta med Diamyd®-vaccin eller placebo. Studien är därmed fullrekryterad. – Nu är det alltså klart att resultat från studien kommer att kunna presenteras under våren 2011 och vår tidplan för marknadsansökan står därmed fast, säger Elisabeth Lindner, vd och koncernchef för Diamyd Medical. Studien syftar till att undersöka om Diamyd®-vaccinet kan bromsa eller stoppa nedbrytningen av betaceller i bukspottkörteln vid typ 1-diabetes och därmed bevara kroppens egen förmåga till blodsockerkontroll. En förbättrad blodsockerbalans hos barn och ungdomar som nyligen fått typ 1-diabetes ger i sin tur en minskad risk för följdsjukdomar både på kort och på lång sikt. Diamyd®-vaccinet har i fas II-studier visat sig bromsa eller stoppa nedbrytningsprocessen och därmed bevara den kvarvarande betacellsfunktionen. I USA pågår en parallell fas III-studie (DIAPREVENT) som nyligen öppnats för barn ner till 10 års ålder. Barn började tas in i studien i september i år och rekryteringstakten accelererar nu stadigt. Bolaget har även satsat på utökade rekryteringsaktiviteter i samband med att antalet deltagande barndiabeteskliniker blir fler. Rekryteringskampanjen för den amerikanska fas III-studien med Diamyd®-vaccinet har en egen webbplats, www.DiaPrevent.diamyd.com.