En viktig start på karriären – Metsä Group anställer närmare 850 sommarjobbare

Ansökan till Metsä Groups sommarjobb har börjat. Bolaget anställer närmare 850 sommarjobbare runt om i Finland.

Nästa sommar erbjuder Metsä Group sommarjobb till närmare 850 personer som inleder sin karriär. Sommarjobben finns vid bolagets sågverk, massa-, kartong- och mjukpappersbruk, Kerto- och plywoodfabriker, huvudkontor samt inom virkesanskaffning och skogstjänster.

”Sommaren på Metsä Group är en utmärkt språngbräda för karriären. Den ger en god inblick i skogsbranschen och möjlighet att arbeta för en hållbar framtid – med ansvarsfulla uppgifter och i ett härligt gäng”, säger Pertti Hietaniemi, personalchef inom Metsä Group.

Personer med olika utbildningsbakgrund och arbetserfarenhet kan ansöka om sommarjobb på Metsä Group. En stor del av jobben finns inom produktion och underhåll på fabrikerna samt inom virkesanskaffning och skogstjänster i de landsomfattande anskaffningsdistrikten. Dessutom finns det sommarjobb på huvudkontoret i Esbo, till exempel inom ekonomi, försäljning, kommunikation och IT.

Metsä Group är en huvudpartner i kampanjen Ansvarsfull arbetsplats (på finska), som leds av Oikotie. Bolaget har förbundit sig till principerna för en ansvarsfull arbetsplats. Till principerna hör till exempel ordentlig introduktion i arbetet, omsorg om personalens välbefinnande och stöd av cheferna. Enligt Oikoties färskaste sommarjobbsundersökning skulle så många som 92 procent av enkätdeltagarna i somras rekommendera Metsä Group till sina vänner.

”Vi satsar på lärande och att handleda sommarjobbarna i arbetet, erbjuder mångsidiga arbetsuppgifter och betalar en ansvarsfull lön enligt uppgift för sommarjobbet. Hos oss finns det också mycket goda möjligheter att lära sig och utvecklas till en toppexpert inom den egna branschen – och att arbeta med nordiskt virke även i framtiden”, summerar Hietaniemi.

”Sommarjobbarna 2023 lovordade särskilt de trevliga arbetskamraterna och den goda atmosfären. Sommarjobbarna gav också beröm för de utvecklingsmöjligheter som sommarjobben erbjöd, det betydelsefulla arbetet, den rättvisa lönen och den goda introduktionen i arbetet – enligt sommarjobbarna kan man alltid fråga om råd hos oss”, säger Hietaniemi.

Kunskaper i finska är inte nödvändiga för alla sommarjobb. Genom att erbjuda jobb också till personer som inte kan finska strävar Metsä Group efter att bättre än tidigare nå internationella studerande och att erbjuda även dem möjligheter till sommarjobb och praktik.

Ansökan om sommarjobb inom Metsä Group är öppen under tiden 7.12.2023–29.2.2024. Läs mer om våra lediga sommarjobb (på finska).

Ansvarsfull arbetsplats är en kampanj som leds av Oikotie och där arbetsgivarna förbinder sig att erbjuda mer högkvalitativa sommarjobb och goda erfarenheter av sommarjobbet. Metsä Group är en av kampanjens huvudsamarbetspartner. https://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit/vuoden-2023-vastuullisimmat-kesatyopaikat

Mer information:
Pertti Hietaniemi, personaldirektör, Metsä Group, tfn 010 463 3772
Katariina Saelan, kommunikationsdirektör, Metsä Group, tfn 040 829 9455

Metsä Group

Metsä Group näyttää biotalouden suuntaa. Investoimme kasvuun, biotuotteiden kehittämiseen ja fossiilittomaan tulevaisuuteen. Tuotteidemme raaka-aine on uusiutuva puu pohjoisen kestävästi hoidetuista metsistä. Liiketoiminnassamme keskitymme metsäteollisuuden kasvualoihin: puunhankintaan ja metsäpalveluihin, puutuotteisiin, selluun ja ensikuitukartonkeihin sekä pehmo- ja tiivispapereihin.

Metsä Groupin vuotuinen liikevaihto on noin 7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 9 500 henkilöä kaikkiaan noin 30 maassa. Edistämme monimuotoista, yhdenvertaista ja mukaan ottavaa kulttuuria. Kansainvälisen konsernimme juuret ovat suomalaisessa metsässä – emoyrityksemme on yli 90 000 metsänomistajan Metsäliitto Osuuskunta.

Seuraa Metsä Groupia: X  LinkedIn  Facebook  YouTube  Instagram