• Metsä Group/

Nya generation av Metsä Wood plywood ger en jämnare finish och bättre ekonomi vid byggande i betong

Metsä Wood, tidigare Finnforest, presenterar en ny generation av Metsä Wood plywoodprodukter som höjer den arkitektoniska kvaliteten och förbättrar ekonomin vid formsättning och byggande i betong. Nu finns det ett kostnadseffektivt alternativ som ger dig en kvalitetspanel vid formsättningsarbetet. Metsä Wood Endura Pro, Endura och FastForm kan användas vid olika typer av formsättningssystem och specialtillämpningar inom betongelementindustrin och på byggarbetsplatser.

Plywooden skyddas av ett särskilt termoplastlager som innebär en väsentlig ökning av ytans hållfasthet, styrka och jämnhet. Den nya produktfamiljen består av tre olika typer av formsättningspaneler för flergångsbruk som utgör ett prisvärt alternativ för alla kostnadsnivåer.

För utmärkt förhållande mellan pris och prestanda finns vår björkbaserade plywood Endura Pro, som kan återanvändas upp till 300 gånger, och Endura, som kan återanvändas upp till 200 gånger. Till ett något lägre pris har vi vår granbaserade plywood som kan återanvändas upp till 15 gånger. Endura Pro och Endura finns i standardstorlek men även i XL-format. FastForm finns i standardstorlek. Den nya beläggningen används på Metsä Woods högkvalitativa björk- och granplywood för att erbjuda ett mer ekonomiskt alternativ än de konkurrerande lösningarna för varje situation.

”Våra kunder vill ha högre kvalitet på betongytan och formsättningspaneler med längre hållbarhet. Vi svarar på denna efterfrågan med att utveckla en ny produktfamilj som löser båda behoven”, säger Jussi Ekman, FoU-chef på Metsä Wood.

Ytbeläggningen är hård men ändå elastisk och ger därmed en yta som på samma gång är slät och tålig samt mycket sprick- och slagtålig. Dessutom ger Endura Pro och Endura inga blåsor, vilket resulterar i en helt annan jämnhet och en förbättrad estetisk upplevelse av betongkonstruktioner. Lätta FastForm är en ekonomisk lösning som är lätt att använda till formsättningspaneler på byggarbetsplatsen.

Vår plywood är en miljövänlig och lätthanterlig lösning som tillverkas av förnybar nordisk träråvara av högsta kvalitet. Den framställs på en helt ny produktionslinje som utnyttjar innovativ och avancerad produktionsteknik på Metsä Wood, plywoodfabriker i Suolahti i Finland. Investeringen bestod av nödvändiga anläggningar och en helautomatisk produktionslinje.

Läs mer om Metsä Wood Endura, Endura Pro och FastForm på www.metsawood.com/endura

Ytterligare information:
Ilkka Akkanen, Vice President
Metsä Wood, Concrete Formwork Industry
Mobil +358 500 711 455
ilkka.akkanen@metsagroup.com

www.metsagroup.com

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter är stark närvarande i människors vardag och vilka främjar välbefinnande på ett hållbart sätt. Förnybart nordiskt virke är råvara till Metsä Groups topprodukter. Våra affärsområden är träprodukter, massa, kartong och papper, mjuk- och matlagningspapper samt virkesanskaffning. Metsä Groups omsättning uppgick 2011 till 5,3 miljarder euro och koncernen sysselsätter cirka 12 500 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder.

Metsä Wood erbjuder konkurrenskraftiga och ekologiskt effektiva träbaserade lösningar för kunder inom industriell tillverkning, övrig industri samt hem och livsstil. Vi tillverkar produkter av nordiskt trä, en hållbar råvara av högsta kvalitet. Vår omsättning 2011 var 940 miljoner euro och vi sysselsätter cirka 2 900 personer. Metsä Wood ingår i Metsä Group.