Skogen på nätet får nya funktioner

Förnyandet av tjänsten Skogen på nätet fortsätter. Skogsbruksplanen kan nu redigeras med avseende på figuruppgifter och information om åtgärder som har vidtagits i skogen. Dessutom kan kartor och figuruppgifter igen skrivas ut.

Skogen på nätet är en kostnadsfri elektronisk tjänst till Metsäliitto Osuuskuntas ägarmedlemmar för förvaltning av skogsegendomen. Med hjälp av tjänsten kan skogsägarna på sin dator bland annat följa upp värdeutvecklingen för sin skog och se brådskande skogsvårdsarbeten och avverkningar i sin skog.

Skogen på nätet har förnyats kraftigt från och med förra hösten. En av de första förnyelserna som togs i bruk var den jämförelse av scenarier som kunde utnyttjas av medlemsförmåns- och skogsvårdsavtalskunder. Scenarierna hjälper skogsägaren vid planeringen av skötsel och avkastning av sin skogsegendom. Det går till exempel att reda ut, hur stor skogens avkastning är för närvarande och hur stor dess värdetillväxt skulle vara om den sköttes med olika mål för skötseln.

Uppdatering tas i bruk

”Våra skogexperter gör så som tidigare uppdateringarna av bestånds- och åtgärdsuppgifterna för medlemsförmåns- och skogsvårdsavtalskunderna i Skogen på nätet. Nu kan skogsvårdsavtalskunder också själva uppdatera sina uppgifter, till exempel efter att skogsägaren själv har utfört röjningsarbeten. Ett meddelande om utförda ändringar går till skogsexpertens e-post för att skogsexperten skall kunna kontrollera ändringarna. Ansvaret för uppgifternas riktighet finns fortfarande hos oss”, säger chefen för medlemstjänster Hannes Vickholm.

Utvecklingschef Olli Leino berättar att inmatningen av uppgifter har gjorts enkel. ”Systemet handleder punkt för punkt så, att det inte borde uppstå el. Inmatningen av bristfällig eller ologisk information förhindras genom kontroll av den information som matas in.

Båda betonar, att det inte har skett förändringar i uppdateringsansvaret för uppgifterna i Skogen på nätet. Metsä Group uppdaterar automatiskt bestånds- och åtgärdsuppgifter endast för skogsvårdsavtalskunder. För andra kan uppdateringar utföras till exempel i samband med rådgivning.

Många användare av Skogen på nätet har saknat en möjlighet att skriva ut kartor inklusive figuruppgifter från sin skogsbruksplan. Nu är det igen möjligt. Det är inte ännu möjligt att skriva ut hela planen från det nya systemet, men det går att skriva ut uppgifter och åtgärdsförteckningar för enskilda figurer.

”Tack vare förnyelserna av Skogen på nätet registreras uppdateringar genast, varför också kartutskrifterna genast är uppdaterade”, nämner Vickholm.

Bekanta dig med Skogen på nätet på adressen www.skogenpanatet.fi