Minska antal tester på din metalldetektor och ta del av fördelarna.

Metalldetektortester är avgörande för alla typer av produktionslinjer inom livsmedel. Tester av utrustningens prestanda kan dock skapa ökat tryck på produktionslinjerna och påverka produktiviteten genom avbrott i produktionen, och produkter kan behöva kasseras under testprocessen.

Lyckligtvis kan de senaste förbättringarna av våra vertikala Profile-metalldetektorer hjälpa livsmedelsproducenter att övervinna utmaningarna med hjälp av gravitationsbaserade inspektionsprocesser. Exempel på de nya innovationerna inom metalldetektortester är RT-läge (Reduced Test Mode, minskat testläge) och ATS (Automatic Test System, automatiskt testsystem), som ger påtagliga fördelar för ökad övergripande effektivitet hos utrustningen (OEE).

Rutinmässig prestandaövervakning är en utmaning för livsmedelstillverkare

GFSI-baserade standarder för livsmedelssäkerhet och återförsäljarnas riktlinjer kräver frekventa prestandaövervakningstester för att verifiera att utrustning för produktinspektion fungerar som den ska. Frekvensen kan variera beroende på tillämpningen och på hur länge produkten förvaras på anläggningen innan den fraktas till sin destination. Utmaningen som användare av metalldetektorer med fritt fall (VFFS) och gravitationsmatning ställs inför är hur de kan garantera känslighet för mittlinjen (sämsta testläget) hos sina metalldetektorer när de utför prestandaövervakningstester?

Utan denna garanti kan de inte vara säkra på att de skyddar sina kunder och deras varumärken på ett tillförlitligt sätt. Varje gång metalldetektortester utförs finns dessutom risken för att produktivitet och arbetskostnader påverkas. Tester kräver ofta ett avbrott i produktionen under flera minuter, och ofta krävs att två operatörer utför testerna manuellt. Ju oftare tester utförs med metalldetektorer desto större blir effekten på produktiviteten och lönsamheten, och desto större mängd av den berörda produkten går till spillo.

Så förenklas rutinmässiga tester av de senaste innovationerna inom metalldetektering

ATS har utformats för att förbättra precisionen i tester och minska tidsåtgången för att utföra testerna; RT-läget minskar avsevärt frekvensen för de tester som måste utföras med metalldetektor.

Prisbelönta ATS har godkänts av en större brittisk återförsäljare och ger många fördelar för livsmedelstillverkare:

• Det är en icke-invasiv testmetod och enligt vår uppfattning det enda sättet att garantera känslighet i mittlinjen, vilket ger maximalt skydd av varumärket.
  • ATS eliminerar slumpmässigheten vid tester med metalldetektorer med inmatningsöppning genom att möjliggöra en kontrollerad och repeterbar process.
  • Det eliminerar även risken för korskontaminering, eftersom testutrustningens delar aldrig kommer in i produktflödet.
  • ATS minskar också tidsåtgången för att utföra tester från tre till fyra minuter till mindre än 40 sekunder.
  • Förutom att produktivitet och produktsäkerhet förbättras minskar även arbetskostnaderna, eftersom det numera räcker att en ur personalen utför testerna.
  • Arbetstagarnas säkerhet förbättras också genom ett minskat behov av att klättra på stegar och arbeta på hög höjd.

RT-lägets intelligenta programvara kontrollerar kontinuerligt metalldetektorns prestanda för att se till att den alltid fungerar i enlighet med, eller bättre än, tillverkarens specifikation. RT-läget ser till att metalldetektorn alltid fungerar som den ska, och varnar vid eventuella statusförändringar som kan resultera i sämre prestanda innan metalldetektorn slutar att fungera i enlighet med specifikationen. Den största fördelen är resultatet av att metalldetektortesterna kan utföras betydligt mer sällan, vilket kan resultera i en förbättrad utrustningseffektivitet på cirka 2 procent. Till exempel brukade en tillverkare utföra tester varannan timme innan RT-läget infördes. I dag har företaget minskat frekvensen till var 12:e timme. Man får fördelarna med ökad produktivitet och arbetskraftseffektivitet, men också minskad produktförlust. Beräkna dina besparingar online med hjälp av våra ROI-kalkylatorer.

Drivkrafter för förändring

Mike Bradley, försäljningschef för METTLER-TOLEDOs metalldetektorverksamhet, förklarar: ”Produktkvalitet och produktivitet är två av de viktigaste drivkrafterna för våra kunder, utöver minskade kostnader. Om ett företag kan sänka kostnaderna och öka operatörernas effektivitet så att de kan utföra mer produktionsrelaterade funktioner, i stället för testfunktioner, finns det ett direkt samband med lönsamheten. Sammantaget ger våra senaste förbättringar kostnadssänkande och produktivitetshöjande fördelar, samtidigt som de garanterar maximal produktkvalitet och skydd av varumärket, i linje med det huvudsakliga affärsfokus som många av våra kunder har.”

Mer än bara produktivitetsfördelar

Bland våra övriga innovationer inom metalldetektering finns eDrive™ och Emulation. eDrive-tekniken ökar kraftöverföringen till metalldetektorns sändarspole, vilket gör det enklare att detektera betydligt mindre kontaminerade metaller.

Utrustade med eDrive ger våra senaste system med fritt fall och gravitationsmatning upp till 20 procent högre sfärisk känslighet. Det här kan översättas till avsevärt bättre icke-sfäriska detekteringsfunktioner (kontaminering av trådtyp), vilket möjliggör detektering av upp till 50 procent kortare trådlängder än vad som tidigare varit möjligt. Resultatet är högre produktkvalitet, minskad risk för produktåterkallningar och bättre skydd av varumärket.

Vid emulering används VCN-teknik (Virtual Network Computing) för att ge operatörer möjlighet att spegla gränssnittet mellan människa och maskin hos en eller flera Profile-metalldetektorer till fjärrstyrda nätverksenheter, såsom mobiltelefoner, surfplattor och bärbara datorer.

Kvalitetspersonal kan logga in fjärrstyrt för att övervaka metalldetekteringsprogrammets status, visa eventuella ändringar av inställningar som har gjorts och granska statistik för prestandaövervakningen utan att behöva befinna sig i närheten av metalldetektorn. I sin enklaste form kan tekniken betraktas som en prisvärd övervakningsprocess för hela anläggningen som ger organisationer möjlighet att effektivt hantera sina kritiska kontrollpunkter.

De senaste förbättringarna – ATS, RT-läget, eDrive och Emulation – ger betydande produktivitetsfördelar, förbättrar produkt- och processkvaliteten, ökar säkerheten för arbetstagarna och hjälper tillverkarna att skydda varumärkets rykte.

Beräkna dina besparingar
Hur mycket kan du spara genom att optimera metalldetektortester?

'+45 4 327 08 31

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.

Inom området produktinspektion finns Mettler-Toledo Garvens som är den ledande globala tillverkaren av checkvågar. Mettler-Toledo CI-Vision är ett ledande företag inom vision-lösningar för livsmedels- och läkemedelsindustrin. De bildar tillsammans med Safeline Metal Detection and X-ray inspection, CI-Vision och Pharmacontrol Electronic GmbH (PCE), Mettler-Toledos avdelning för produktinspektion