• Mettler-Toledo AB/

Nya V2622 Flex-Lite Vision från METTLER TOLEDO CI-Vision – inspektionssystem för bekräftad etikett- och förpackningsintegritet

METTLER TOLEDO CI-Vision, världsledande inom design och tillverkning av kamerainspektionssystem, lanserar lösningen V2622 Flex-Lite Vision för inspektion av etiketter och förpackningar. Med V2622 kan varje tillverkare på ett snabbt och enkelt sätt introducera ett automatiserat, modulbaserat kamerasystem för kontroll av etiketter och förpackningar. Det nya systemet kan kontrollera exempelvis streckkoder, allergiinformation, utgångsdatum, parti- och batchnummer m.m. på etiketterna. V2622 klarar också att inspektera förpackningar avseende felfrihet och korrekt placering av etiketter, lock och andra förpackningskomponenter. METTLER TOLEDO V2622 Flex-Lite är en optimal kamerainspektionslösning som enkelt kan installeras i befintliga produktionslinjer.

Utbyggbart inspektionssystem och enkel linjeintegrering

V2622 i basutförandet innehåller en smart kamera, konfigureringsprogramvara samt en patchpanel som anslutningsdel. Det är enkelt att lägga till fler moduler om produktionslinjen måste uppgraderas. Med komponenter som står emot damm och vätska enligt skyddsklass IP65, är systemet perfekt för en rad applikationer inom dryckes- och livsmedelsindustrin. TCP/IP-anslutning av standardtyp ger enkel integrering i befintliga eller nya paketeringslinjer.

Även patchpanelen i V2622 Flex-Lite-systemet kan problemfritt kombineras med en befintlig kontrollpanel. Alternativt kan installationen utföras via en separat kontrollpanel, i situationer då det saknas utrymme på en befintlig panel eller om du föredrar att göra en oberoende konfiguration.

METTLER TOLEDOs installationstjänst säkerställer att du kan börja använda V2622-systemet direkt efter installationen.

Smarta kameror och intuitiv programvara

Basen i V2622 är smarta kameror med hög upplösning, unika linser och belysning för olika typer av inspektioner. Kameror med s.k. flytande linselement ändrar fokus automatiskt inom bråkdelen av en sekund – inga kamerajusteringar behövs vid produktbyten. Därmed minimeras produktomställningstiden, vilket ger extremt flexibel produktion. Inspection Manager – programvara för CI-Vision – kan väljas till och ger central kontroll över de smarta kamerorna. Dessa är utrustade med LED-indikatorer som förenklar konfigurering och felsökning genom att visa kamerastatus och I/O-signaler.

Tillgång till två olika programvarupaket gör det möjligt för användaren att installera endast de inspektionsverktyg som behövs. Förinställda åtkomstprofiler gör det enkelt för personalen att börja använda systemet, och åtkomstbehörigheten kan justeras vid behov. Huvudfönstret i Inspection Manager ger tillgång till den smarta kamerans programvara, realtidsinformation om antal fel, revisionsloggning och lagring av alla inspektionsparametrar.

Peter Widgren
peter.widgren@mt.com

METTLER TOLEDO är en ledande global tillverkare av precisionsinstrument. Företaget är världens största tillverkare och marknadsförare av vägningsinstrument för användning inom laboratorie-, industri- och livsmedelstillämpningar.
Inom området produktinspektion finns Mettler-Toledo Garvens som är den ledande globala tillverkaren av checkvågar. Mettler-Toledo CI-Vision är ett ledande företag inom vision-lösningar för livsmedels- och läkemedelsindustrin. De bildar tillsammans med Safeline Metal Detection and X-ray inspection, CI-Vision och Pharmacontrol Electronic GmbH (PCE), Mettler-Toledos avdelning för produktinspektion