Hållbara mobilitetslösningar för transport- och logistiksektorn – Michelin på IAA Transportation 2022

• Med däck, för däck och bortom däck – Michelin visar lösningar för hållbar och uppkopplad mobilitet; tjänster och lösningar för däckhantering.
  • Miljövänligt koncept med förlängd livslängd – högteknologiska fabriker för yrkesfordonsdäck i Homburg och Stock-on-Trent regummerade med en produktionskapacitet på nästan en miljon däck1 per år till höga kvalitetsstandarder.
  • Tysk premiär för MICHELIN Connected Fleet, det nya varumärket för datastödda fleet management lösningar.
  • Integrerade och uppkopplade tjänster och lösningar

Bättre prestanda, bättre effektivitet – och bättre för miljön! Från och med den 20 september, när transport- och logistiksektorn samlas på IAA Transportation i Hannover, kommer Michelin att visa operatörer av fordonsflottor och chefer hur de får sina företag utrustade för framtiden. Monter A11 i Hall 19-20 på den ledande internationella plattformen för transport, logistik, kommersiella fordon och bussar ägnas åt hållbara mobilitetslösningar med däck, för däck och bortom däck.

–Sektorn för kommersiella fordon står inför många utmaningar. Kostnadseffektivitet, säkerhet, hållbarhet, digitalisering, koldioxidneutralitet och nätverkande är de stora frågorna just nu. Vi vill spela vår roll för att leverera hållbar mobilitet inom denna sektor, och vi kommer göra det främst genom idéer och tillvägagångssätt som sträcker sig bortom konventionella däckaffärer, säger Maria Röttger, VD och koncernchef Michelin Europe North.

Hög prestanda och miljövänlig

Optimera bränsleeffektiviteten, minska CO2-utsläppen, förbättra hållbarheten, förlänga däckens livslängd och återvinna däck – Michelin kommer med en mängd lösningar till IAA som kommer att sänka de totala kostnaderna för kommersiella fordon och minska deras koldioxidavtryck. Till exempel sparar MICHELIN X® MULTI TM Energy TM upp till 1,1 liter per 100 kilometer2 på korta och långa resor. Detta däck uppvisar optimerat rullmotstånd och har också designats för en hög körsträckepotential – båda egenskaper som gynnar den totala prestandan.

–Med sina fabriker i Homburg, Karlsruhe och Stoke-on-Trent i Storbritannien har Michelin Norra Europa omfattande expertis för kommersiella fordon. För många tillverkare av lastbilar, bussar, skåpbilar och släpvagnar är produktionsverksamhet baserad i Europa attraktivt, säger Maria Röttger.

EUN Board Announcement Maria Rttger

Däck från Michelin får också höga poäng när det gäller att skydda miljön och spara resurser. Två av fokuspunkterna på mässan kommer att vara nyckelfrågorna om regummering och återvinning. Genom att till exempel använda den speciella regummeringstjänsten MICHELIN REMIX för att bearbeta och regummera lastbilsdäck till en hög kvalitetsstandard förlängs deras körsträcka med upp till 150 procent.3

– Regummering är en hållbar och miljövänlig process och en stöttepelare i verksamheten hos Michelin, säger Maria Röttger. Michelins koncept med förlängd livslängd sänker kostnaderna för lastbilsflottor och rederier, som inte behöver byta däck så ofta, och minskar miljöpåverkan avsevärt.

Vid sin moderna fabrik i Homburg har Michelin en produktionskapacitet på upp till 620 000 regummerade däck per år. Lastbilsfabriken i Stoke-On-Trent spelar också en nyckelroll inom detta område med en årlig produktionskapacitet på upp till 310 000 regummerade däck.

Integrerade och uppkopplade tjänster och lösningar

IAA Transportation används också som språngbräda för att lansera MICHELIN Connected Fleet på den tyska marknaden. Detta nya paraplyvarumärke sammanför Michelin-gruppens datastödda fleet management lösningar. MICHELIN Connected Fleet innehåller också en ny serie anslutna lösningar för åkerier, operatörer av fordonsflottor och vagnparker med skåpbilar. Dessa lösningar ger en komplett överblick i realtid av faktorer som användningen av traktorer och släpvagnar. Detta säkerställer att användare kan utnyttja sin flottas kapacitet fullt ut, sänka sina driftskostnader, förbättra trafiksäkerheten baserat på feedback om hantering, minska slitaget på fordonen och därmed optimera bränsleförbrukningen.

Michelins prediktiva lösning för däckunderhåll kommer att komplettera MICHELIN Connected Fleet-produktsortimentet genom att utnyttja AI (Artificiell Intelligens) och ML (Machine Learning) algoritmer. Detta gör att kunderna kan förutse tryckförlust och förutsäga däckslitage. En av de uppkopplade teknikerna som driver denna lösning kommer att demonstreras på IAA: MICHELIN QuickScan, en innovativ magnetskanner som kontrollerar däcken på några sekunder. Den mäter mönsterdjup när fordonet kör över den, och förenklar därmed och optimerar däckunderhållet. QuickScan ger därmed fullständig transparens när det gäller däckens skick i fordonsflottan, vilket innebär att företag kan utnyttja ett däcks fulla livslängd och dra nytta av låga bränslekostnader och lägre utgifter för däck.

Michelin fortsätter också att driva digitaliseringen framåt, vilket demonstreras av de olika appar man kommer att visa upp: MyTechXperts, till exempel, stödjer aktörer med fordonsflottor som har egna verkstäder i den dagliga verksamheten. TruckFly-appen gör förares liv enklare genom att lokalisera användbara platser för åkarna. Samtidigt är MICHELIN ProCare en ny webbaserad tjänst för skåpbilsflottor, som kommer att lanseras 2023. Den ger operatörer av vagnparker en enkel, transparent och kostnadseffektiv lösning för deras däckhantering.

Våra kunder inom OEM och affärssegmentet fordonsflottor förväntar sig kostnadseffektiva lösningar som kommer att identifiera potentiella kostnadsbesparingar och hjälpa dem att bidra till att göra transporter hållbara. Vi erbjuder innovativa lösningar och tjänster för just dessa ändamål”, säger Philipp Ostbomk, Vice President Sales B2B Europe North.

Framtidens drivkrafter

Genom att visa upp sin strategi för vätgas i samriskföretaget Symbio på mässan visar Michelin tydligt den innovationsanda som de tillför mobilitetsrevolutionen. År 2030 förväntas Symbio ha uppnått en marknadsandel på 12 procent, generera en omsättning på 1,5 miljarder euro och tillverka mer än 200 000 bränslecellsystem per år. Symbio installerar för närvarande sitt StackPack-system i Stellantis Groups första flotta av vätgasdrivna kommersiella fordon. Lastbilssegmentet har också högsta prioritet för Symbio, eftersom tunga laster och långa transportvägar gör vätgas oumbärligt för energirevolutionen.