Michelins undersökning visar fortsatt stort intresse för elbilar trots alla kostnadsvarningar

• 42 % av svenskarna planerar för elbilsköp inom 3–5 år
• 20 % räknar med att däckkostnaderna kommer att öka med elbil
• Elbilar ställer högre krav på däckens prestanda, vilket gör kvalitetsdäck mer relevanta än någonsin
• Alla Michelins däck är numera anpassade för elfordon (EV) för att möta elbilarnas unika krav

Michelin Nordic AB har låtit undersökningsföretaget YouGov under oktober 2023 genomföra en enkätundersökning bland 5822 respondenter i de nordiska länderna. De intervjuade har fått svara på frågor om kostnader, kunskaper och egna planer kring köp av elbil. Av de tillfrågade i undersökningen har 78 % bil, medan 22 % saknar egen bil.

Undersökningen visar att bland svenska hushåll planerar 42 % för köp av elbil under de närmaste 3–5 åren. Samtidigt duggar rapporterna tätt om att ägandet av en elbil kan bli dyrt, framförallt vad gäller däck- och reparationskostnader, något som endast 20% av svenska bilägare räknar med.

I Sverige och Norden uppger drygt hälften av de tillfrågade i olika åldersgrupper att de har tagit till sig av informationen om betydelsen av att välja passande däck till sin elbil. Undantaget är gruppen kvinnor i Sverige där endast 37 % uppger att de har kännedom om att däckvalet är kritiskt när man köper elbil.

– Resultatet av undersöknigen visar att däckens kritiska betydelse för elbilarna fortfarande kommer som en överraskning för många, säger Marika Hoflund, VD för Michelin Nordic AB. Här har vi som däckproducent ett ansvar att informera marknaden om att elbilar, med deras högre vridmoment och tunga vikt och högre vridmoment, ställer högre krav på däcken vad gäller prestanda. Utan denna information kan skiftet till elbil bli dyrare än många har tänkt sig.

Sambandet mellan bilens vikt och takten på däckslitage är 1:1. Det innebär att för varje procents ökning av vikten på bilen, ökar den procentuella takten på däckslitage med lika många procent. 1% mera vikt innebär 1% snabbare däckslitage i g/km. För elbilar, som väger i genomsnitt ca 20% mer än bensin- och dieselbilar pga batteriernas tyngd, kan det innebära ett betydligt snabbare däckslitage. Dessutom har elbilar starkare motorer med kraftigare acceleration vilket kan bidra till däckslitage beroende på föraren.

Dessa utmaningar kommer inte som en överraskning för oss på Michelin, säger Marika Hoflund. Vi har lång erfarenhet av att forska kring och utveckla däck som tillgodoser elbilarnas särskilda behov vad gäller prestanda. Vårt mångåriga deltagande i Formel E är ett bevis på vårt engagemang att bidra till lösningar till de utmaningar som elektrifieringen innebär för mobilitet, säger Marika Hoflund. Däcken måste anpassas för denna nya typ av bilar, utan att kompromissa säkerheten eller körupplevelsen. Det är vad alla våra premiumdäck är utvecklade för att göra.

För sammanfattning av den nordiska undersökning och hela den svenska undersökningen med dess rådata, vänligen kontakta pressansvarig Zoe Axdorph.

Zoe Axdorph

Press Officer Nordics & UK

zoe.axdorph@michelin.com

news.michelin.se

@MichelinPress

Ringvägen 100, 118 60 Stockholm, Sweden

Om Michelin
Michelin, det ledande mobilitetsföretaget, är dedikerat att förstärka kunders mobilitet ur ett hållbarhetsperspektiv; genom design och distribution av de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för kundernas behov genom att utveckla högteknologiskt material som tjänar en mängd olika branscher. Med huvudkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, finns Michelin idag i 177 länder med 124,760 anställda och driver 68 anläggningar som tillsammans producerade omkring 173 miljoner däck under 2021. (www.michelin.com)

Taggar:

Citat

Undersökningen visar att däckens kritiska betydelse för elbilarna fortfarande kommer som en överraskning för många.
Marika Hoflund
Vårt mångåriga deltagande i Formel E är ett bevis på vårt engagemang att bidra till lösningar till de utmaningarna som elektrifieringen innebär för mobiliteten. Däcken måste anpassas för denna nya typ av bilar, utan att kompromissa med säkerheten eller körupplevelse.
Marika Hoflund