Tänkvärt när du köper vinterdäck till din elbil

• Nyregistrering av elbilar i Sverige prognosticeras i år till 280 000. Bland nyregistrerade bilar i september 2023 uppgick elbilar till drygt 44 % vilket är en ökning med 61 procent mot samma period föregående år.[1]
  • Den senaste statistiken från vårt grannland Danmark visar att i september 2023 utgjorde elbilar hela 43% av nybilsförsäljningen.
  • Elbilar är snabba och tunga. Därför är det viktigt att elbilister väljer rätt däck till rätt årstid när den nordiska hösten raskt vänder till vinter.

Elbilens kraftigare motor, högre vikt och lagringen av bromsenergi utsätter däcken för stora påfrestningar. Inte nog med att elbilen sliter däck upp till 20 procent snabbare än en fossildriven bil. Den höga vikten och den kraftiga accelerationen påverkar också däckens förmåga att generera ett stabilt väggrepp också när underlaget blir våtare och slirigare under hösten och vintern.

​ – Nu ställs många nya elbilsförare inför ett viktigt val, konstaterar Marika Hoflund, Managing Director Michelin Nordic. På samma sätt som med den gamla bensinbilen, hör optimal säkerhet på vägen nära samman med att välja rätt däck för årstiden.

Det är ett mantra som tål att upprepas: byt till rätt däck i tid. Elbilens högre vridmoment gör att det blir ännu viktigare med ett premiumdäck med längre livslängd.

– Svenska vintrar kräver ordentliga vinterdäck. Elbilar ger en ny och spännande körupplevelse och har gott om säkerhetsutrustning, men elbilen upphäver inte naturlagarna. När du ändå måste byta enligt lag så är det bra att byta till ett kvalitativt vinterdäck som borgar för din familjs säkerhet, säger Marika Hoflund.

​​Självklart är också Michelins vinterdäck, liksom alla sommardäck, EV-anpassade för att fungera optimalt på en elbil.

Fakta om vinterdäck

​Vinterdäck är utvecklade för att ge ett bra väggrepp när det är kallt. Medan sommardäck hårdnar i kyla, bevarar vinterdäck sin elasticitet och mjukhet. Därför är de bättre i kyla och på snötäckta vägar. Markeringen 3PMSF (3 Peak Mountain Snowflake) visar att däcket uppfyller fastställda krav för grepp på vinterunderlag.

Michelins råd

Kontrollera att däckmönstret är gott och uppfyller minst lagens krav, vilket i Sverige är 3mm för vinterdäck. Ett preimiumdäck kan användas längre än ett budgetdäck.

• ​Kontrollera däckets ålder på sidan av däcket, fx (0223), är en angivelse av produktionsdatum som veckonummer och årtal. I detta exempel alltså vecka 2 år 2023. Är däcket 5 år eller äldre, bör de kontrolleras av en fackman. Däck som är äldre än 10 år ska alltid bytas.
  • ​Kontrollera lufttrycket. Korrekt däcktryck sparar bränsle, reducerar slitaget och säkrar optimalt väggrepp.
  • Om däcket är riktat, det vill säga har en specifik rotationsriktning, indikerar en pil sidoväggens rullriktning så att den är vänd utåt.
  • Kom ihåg att lossa hjulmuttrarna innan bilen hissas upp.
  • Dra åt hjulbultarna med ett specifikt vridmoment som biltillverkaren rekommenderar. Att dra åt dem med rätt vridmoment är viktigt för att säkerställa att hjulet sitter fast ordentligt och för att undvika skador på hjulbultarna eller fälgen. Om du drar åt hjulbultarna för hårt kan du orsaka skador och det kan vara svårt lossa dem vid nästa däckbyte. Använda en momentnyckel när du drar åt hjulbultarna.
  • Efterdrag hjulbultarna efter 5–10 mils körning, oavsett om du bytt själv eller anlitat verkstad.

Förvara sommardäcken på samma sätt som du hade förvarat en flaska utsökt vin – liggande, mörkt, och i sval stabil temperatur.

1. Mobility Sweden, branschorganisation för bilbranschen.

Zoe Axdorph

Press Officer Nordics & UK

zoe.axdorph@michelin.com

news.michelin.se