Knastertorr ekologisk cava - nyhet från Alta Alella

Nu får Systembolaget sin första ekologiska cava i det fasta sortimentet. Privat Brut Nature Reserva kommer på Systembolagets fasta sortiment i mars.

Den spanska vingården Alta Alella ligger i Serralada de Marina Natural Park i Katalonien bara 20 minuter från centrala Barcelona. När Josep Maria Pujol-Busquets, hans fru Cristina Guillen och deras två döttrar tog över gården på 1990-talet ställde de om produktionen till ekologisk för att främja naturlivet. Vinodlingarna ligger 150-300 meter över havet och är terrasserade i sand vilket är typisk för området. Sanden är syrarik och släpper igenom mycket vatten.

Cava betyder källargrotta på spanska och det mousserande vinet är tillverkat enligt den så kallade champagnemetoden, med en andra jäsning på flaska. Privat Brut Nature Reserva är tillverkat av druvsorterna pansa-blanca (xarel-lo), macabeo, parellada och chardonnay. Privat är en torr, delikat cava med små, fina bubblor. Den är frisk och fruktig med inslag av gröna äpplen, mineral, citrus och örter.

– Privat Brut Nature Reserva är en modern cava perfekt som aperitif eller till lättare rätter med fisk och skaldjur. Vingården är en av de vackraste jag varit på och är ett perfekt utflyktsmål för den som är i Barcelona och vill smaka några av deras prisbelönta viner, säger Karin Bergenfur, Senior Brand Manager på Torres Sweden som importerar vinet till Sverige.

Privat Brut Nature Reserva har jäst på rostfria ståltankar och sedan tillverkats enligt den traditionella metoden med ett minimum av 15 månaders lagring. Cavan släpps till försäljning direkt efter disgorgering.

2011 Privat Brut Nature Reserva finns i Systembolagets fasta sortiment från den 1 mars, har artikelnummer 7904-01 och kostar 89 kronor.

Läs mer www.altaalella.cat/en/celler-alella/