Endast 1 av 10 bilar som skrotas eller exporteras är laddbar!

Report this content

Bensin och dieselbilar står för knappt en tredjedel av nybilsförsäljningen samtidigt som de utgör mer än 90 procent av de skrotade fordonen. Dessutom står de för över 70 procent av exporten.

Över hälften av nybilsförsäljningen är laddbara och 7 av 10 lätta fordon som säljs är oberoende av bensin eller diesel.

Nyligen berättade Power Circle att 10 % av personbilarna nu är laddbara samtidigt som Mobility Sweden berättar att nybilsmarknaden försvagas jämfört med förra året vid samma tid. Miljöfordon Sverige kan nu komplettera bilden av förändringarna som sker i den lätta fordonsflottan med uppgifter om skrotning och export.

”Det snackas en hel del om att det är främst laddbara och fossiloberoende fordon som exporteras, men med data från oss kan vi nu se att det är majoritet bensin- och dieselbilar som försvinner ut ur landet. Glädjande kan vi hittills under 2023 konstatera en stor nettoökning av laddbara fordon samt att det säljs över förväntan av både gas- och etanolbilar. Genom ökad kunskap för både in- och utflödet av olika fordon kan vi bättre förstå omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta.”: säger Jonas Lööf verksamhetsledare för Miljöfordon Sverige.

Laddbara fordon - en vinnare på två fronter?

Tillskottet till vår lätta fordonsflotta består av nybilsförsäljning (samt en viss import). Utöver det sker även ett frånflöde av fordon genom skrotning och export.

​​

Sedan årsskiftet har så mycket som 81 000 bensin- och dieselbilar skrotats och 61 000 exporterats från Sverige medan nybilstillskottet endast varit 50 000. Under samma period har över 100 000 laddbara fordon tillkommit medan endast 14 000 försvunnit från trafik genom skrotning eller export. Med ett nettotillskott på 88 000 är därmed laddbara fordon en vinnare på två fronter.

Intresserad av mer? Klicka här för en fördjupad rapport om fordonsflottans förändring hittills i år.

Är du intresserad av att ta del av fler och fördjupade uppgifter om Sveriges fordonsflotta? Vi har uppgifter om fordon, drivmedel och andra energi- och klimatindikatorer. Vi har uppgifter för fordon i trafik samt för nybil, skrot och export. Vi har uppgifter om hur statistiken ser ut för privatägda, företagsägda och offentligt ägda fordon. Vi har också uppgifter om hur fordonen fördelar sig geografiskt per län och per kommun.

Kenny Nässert, fordonsexpert och projektledare på Miljöfordon Sverige

kenny@miljofordonsverige.se

Pernilla Hansson, statistikexpert och projektledare på Miljöfordon Sverige

pernilla@miljofordonsverige.se

Jonas Lööf, verksamhetsledare på Miljöfordon Sverige

jonas@miljofordonsverige.se

Om Miljöfordon Sverige

Miljöfordon Sverige är en förening som driver utvecklingen för ökad introduktion av miljöfordon, introduktion av grön energi och en mer effektiv användning av fordon och transporter. Genom projekt och aktiviteter är vi en aktiv kraft i arbetet för en hållbar omställning till fossilfria transporter. Exempel är Ladda landsbygden, Energideklarationer fordon, Miljöfordonsdiagnos, Tanka Grönt, miljöfordonsdagar, föreläsningar mm. Medlemmar är företag, det offentliga och privatpersoner.

Taggar: