Hjälpen kommer fram

I fattiga länder finns det många barn som måste arbeta. Som Kongea i byn Kampong Chhnang i Kambodja. Inom Moelven är vi glada att kunna bidra till att barn som hon får en bättre framtid.

I Moelvens nya strategi för sponsring ska projekt som omfattar barn och ungdomar prioriteras.

– Genom att skänka en större penningsumma har vi gemensamt bidragit till att göra något som hjälper andra människor, säger Torgeir Berg, varumärkesansvarig inom Moelven Industrier.

Gör skillnad
Kongea och hennes familj hör till dem som upplevt en förändring efter att hjälporganisationen kom in i bilden. 2013 valdes Kongeas skola ut för att delta i Rädda Barnens förprojekt till ”Utbildning för framtiden”.

Tillsammans med lokala samarbetspartners började Rädda Barnen att utbilda lärare, relevant utbildningsmaterial togs fram och fokus låg på att eleverna skulle få en trygg, bra och inkluderande skolmiljö. Dessutom tog man kontakt med föräldrarna och informerade om vikten av att barnen får en utbildning. Tidigare var det många vuxna som inte såg värdet av skolgång och själva skolan var inte heller mycket att skryta med, med brist på bra lärare, läromedel och toaletter. Dessutom var fysiska bestraffningar vanligt förekommande.

Kongeas föräldrar var bland de föräldrar som deltog i de här samtalen och i dag är Kongea tillbaka i skolbänken.

– Mycket har förändrats sedan Rädda Barnen kom hit. Nu är det kul att gå i skolan, berättar hon.

Får framtidsmöjligheter
Skolgång och utbildning är den allra viktigaste åtgärden för att ge barn och ungdomar framtidsmöjligheter – oavsett var i världen de bor.

– I Skandinavien har de flesta av oss det vi behöver, inklusive bra skolsystem som ger alla möjligheten att skapa sig en bättre framtid. Att Moelven väljer att stödja projekt som bidrar till att fler får bättre förutsättningar att klara sig är en satsning jag tror att anställda inom hela koncernen är nöjda med. Vi har ju en tradition av att stödja och skapa värden som vi kan stå för också utanför koncernen, säger Torgeir Berg.

Rädda Barnen arbetar för barns rättigheter i 120 länder och är världens ledande organisation för barn.

För mer information om Moelvens sponsorprogram, kontakta:
Torgeir Berg, mobil +4797074440

Moelven är en Skandinavisk industrikoncern som erbjuder produkter och relaterade tjänster på den skandinaviska byggmarknaden. Koncernens bolag har ca. 3.500 anställda med en omsättning på drygt 10 NOK miljarder kronor. Koncernens 52 enheter är organiserade i tre divisioner: Timber, Wood och Byggsystem. Koncernens mission är att ge folk goda rum.