Montico hjälper Saab att hitta personal med rätt kompetens genom skräddarsydd rekryteringsutbildning

För att säkra kompetensen inom bland annat svets, CNC-teknik, lackering och plåtbearbetning, samarbetar Saab med Montico som ordnar en skräddarsydd utbildning för arbetssökande utifrån Saabs specifika behov. Och att det finns ett stort intresse för utbildningen märktes på gårdagens informationsträff på Arbetsförmedlingen i Linköping.

Saab har ett stort behov av att anställa personal till sin produktionsverksamhet och arbetar därför med olika typer av kompetensförsörjningsprojekt. Ett av dem är utbildningssamarbetet med Montico som tillsammans med Arbetsförmedlingen ordnar en rekryteringsutbildning helt anpassad efter Saabs behov och som riktar sig till arbetssökande.

– Vi har fått flera stora beställningar samtidigt som vi har många pensionsavgångar, vilket gör att vi kommer behöva anställa många personer inom en nära framtid. Och vi ser en stor möjlighet att hitta rätt personer bland arbetssökande som får rätt kompetens genom vårt samarbete med Montico, säger Erik Cassel, produktionsledare på Saab Aeronautics.

Många intresserade
Igår hade Montico en informationsträff om utbildningen tillsammans med Saab på Arbetsförmedlingen i Linköping. Deltagarna fick veta mer om vilka anställningsbehov Saab har och fick också möjlighet att gå på speed-intervju.

– Intresset bland de drygt 40 personer som deltog var stort och som det ser ut nu kommer vi starta en ny utbildningsomgång redan om två veckor, säger Kristina Aronsson som är samordnare för rekryteringsutbildningar på Montico.

Matchar behoven
Utbildningen genomförs på Monticos utbildningsenhet i Norrköping och varvar teori med flera praktikperioder. Saab har på så sätt möjlighet att lära känna deltagarna under utbildningen och hitta de personer som matchar företagets behov.

– Industrin har idag svårt att hitta personal med rätt kompetens och genom att skräddarsy en utbildning på detta sätt skapar vi en win-win situation för alla parter. Företaget hittar personal med rätt kompetens samtidigt som eleverna får en konkurrenskraftig utbildning med stora chanser till jobb, säger Kristina Aronsson.

För mer information kontakta gärna:
Kristina Aronsson, samordnare för rekryteringsutbildningar Montico
0140 – 59 90 10, kristina.aronsson@montico.se

Montico är ett komplett matchningsföretag som erbjuder helhetslösningar till företag och privatpersoner inom rekrytering, bemanning och utbildning. Montico har närmare 1 000 anställda varav cirka 800 är konsulter utplacerade på uppdrag hos kund. Montico har kontor på 23 orter i Sverige med huvudkontor i Tranås samt ett kontor i Polen för internationell arbetskraft. Läs mer på www.montico.se.

Kristina Aronsson, samordnare för rekryteringsutbildningar på Montico