Montico startar ny snabbare SFI-utbildning i Växjö

Montico har fått klartecken från Växjö kommun att anordna en variant av SFI som är kortare och mer intensiv än den vanliga. Detta för att erbjuda ett snabbspår för de som har förutsättningar att klara en högre studietakt.

För personer som kommer till Sverige och vill lära sig språket finns möjlighet att gå SFI, en vuxenutbildning i svenska för invandrare. Många som går SFI skulle klara att studera i lite högre takt och Montico har därför ansökt och nu fått godkänt att anordna en snabbare variant kallad SFI-intensiv.

- Det känns jätteroligt att vi fått förtroende från kommunen att anordna denna nya intensivare variant av SFI och kunna erbjuda ett snabbspår för de personer som har förutsättningar att klara det. Det kan vara att de har någon form av utbildning från sina hemländer eller andra erfarenheter som gör att de kan läsa fortare, säger Marcus Sjöqvist, affärsutvecklare inom vuxenutbildning på Montico.

SFI-intensiv kommer att finnas på Monticos skola i Växjö och anordnas i samarbete med Linnéuniversitetet. Första omgången startar i november.

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Sjöqvist, affärsutveckling vuxenutbildning, Montico
0470-78 81 82, marcus.sjoqvist@montico.se