Ny CNC-utbildning ska locka fler kvinnor till industrin

Det finns ett stort behov av CNC-operatörer i svensk industri. Branschen strävar också efter att öka andelen kvinnor då mångfald är en viktig tillgång. Genom ett gemensamt initiativ startar därför Montico tillsammans med ProfilGruppen Extrusions AB nu en CNC-utbildning i Växjö som riktar sig till kvinnor.

Tillverkningsindustrin har tagit stora steg framåt när det gäller mångfald men fortfarande är det en bransch som till stor del lockar män. För att få fler kvinnor att intressera sig för industri och CNC, startar Montico i samarbete med ProfilGruppen nu en CNC-utbildning för kvinnor i Kronoberg.

- Vi behöver stärka vår produktion med ytterligare CNC-kompetens och ser gärna att fler kvinnor söker sig till oss och till jobb inom tillverkningsindustrin överhuvudtaget. Genom det här initiativet hoppas vi att kvinnor nu tar chansen och utbildar sig inom CNC, säger Elin Nording, HR-partner på ProfilGruppen.

Utbildningen är en kommunal vuxenutbildning som anordnas på Monticos skola i Växjö med start i maj. Arbetsplatspraktiken kommer att genomföras på ProfilGruppens fabrik i Åseda.

- Vi ser mycket positivt på den här typen av samarbeten där vi skapar skräddarsydda utbildningar efter företagens behov. På så vis kan vi bidra till att stärka svensk industri och göra den mer jämställd, säger Marcus Sjöqvist, affärsutvecklare inom vuxenutbildning på Montico.

För den som är intresserad kommer det att ordnas en rekryteringsträff på ProfilGruppen den 21 april. Därefter kan den som vill söka till utbildningen.

För mer information, kontakta gärna:
Marcus Sjöqvist, Montico
0470-78 81 82, marcus.sjoqvist@montico.se

Elin Nording, ProfilGruppen
0474-554 95, elin.nording@profilgruppen.se

Vi behöver stärka vår produktion med ytterligare CNC-kompetens och ser gärna att fler kvinnor söker sig till oss och till jobb inom tillverkningsindustrin överhuvudtaget. Genom det här initiativet hoppas vi att kvinnor nu tar chansen och utbildar sig inom CNC.
Elin Nording, ProfilGruppen