Ny YH-utbildning inom robotsvetsteknik ska stärka konkurrenskraften inom svensk tillverkningsindustri

Behovet av robotsvetstekniker inom tillverkningsindustrin är idag stort och förväntas bli ännu större i och med den snabba utvecklingen mot automation och robotisering. För att matcha denna utveckling startar Montico nu en yrkeshögskoleutbildning för robot- och robotsvetstekniker.

De senaste åren har antalet robotinstallationer ökat i den svenska tillverkningsindustrin med närmare 40% och Sverige har idag högst robottäthet i Europa, om man bortser från fordonstillverkarna.

- Den här utbildningen matchar efterfrågan hos företag som har svårt att rekrytera robot- och robotsvetstekniker med rätt kompetens både när det gäller att kunna hantera, utveckla och serva installationerna. Utvecklingen inom industrin får inte bromsas av att det saknas rätt kompetens, säger Martin Jäverbrant, utbildningsledare Montico.

Monticos YH-utbildning för robot- och robotsvetstekniker ger kunskaper inom robotteknik, produktionsutveckling och robotprogrammering och förbereder för att kunna bli en del av en alltmer automatiserad industriell produktion.

Utbildningen kommer att gå på halvfart och vänder sig till dem som idag arbetar inom industri och vill ta steget att bli robot- och svetsrobottekniker.

- De YH-utbildningar som finns i Sverige idag som har med automation och robotteknik att göra, är längre heltidsutbildningar som ofta leder till en ingenjörsexamen. Vi ville därför ha ett upplägg där man kan kombinera studier med sitt jobb och bli färdig robotsvetstekniker redan efter ett år, säger Martin Jäverbrant.

För mer information, kontakta gärna:
Martin Jäverbrant, Montico
0470-59 26 66, martin.javerbrant@montico.se

Den här utbildningen matchar efterfrågan hos företag som har svårt att rekrytera robot- och robotsvetstekniker med rätt kompetens både när det gäller att kunna hantera, utveckla och serva installationerna. Utvecklingen inom industrin får inte bromsas av att det saknas rätt kompetens.
Martin Jäverbrant, utbildningsledare Montico.