”Årets Hjulklapp” 2013 - Alkobommen

Motormännens utmärkelse ”Årets Hjulklapp 2013” går till Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF) för deras initiativ med alkobommar vid Göteborgs hamn. I augusti i år invigdes försöken där lastbilsförare som kör av färjorna måste blåsa vid en bom innan de kan köra vidare in i landet. Tack vare ny teknik kan alla lastbilar kontrolleras och trafiksäkerheten höjas utan att det hindrar trafikflödet.

Förarna får blåsa i ett rör utan att kontakt med munnen krävs. Andetaget analyseras på några sekunder och bommen öppnas direkt när det godkänts. På färjan får bilisterna information om att de testas när de kör av. Av hittills 3 000 testade har bara två haft olaglig mängd alkohol i blodet, vilket visar på att alkobommen har en preventiv effekt. Nu vill MHF införa alkobommar i 20 av Sveriges hamnar.

För fjortonde året i rad delar Motormännen ut utmärkelsen ”Årets Hjulklapp”. Mottagaren ska framgångsrikt ha arbetat med någon av våra hjärtefrågor, trafiksäkerhet, mobilitet, bilekonomi eller miljö. Något som vi anser Motorförarnas helnykterhetsförbund (MHF) lever upp till.

– Fantastiskt roligt att Motormännen hjälper till och kämpar mot målet att få bort onyktra förare från Sveriges bilvägar, säger Arne Winerdal, vd för MHF.

Motiveringen lyder till ”Årets Hjulklapp” 2013:

”Införandet av alkobommar i Göteborgs hamn är ett av flera exempel på Motorförarnas helnykterhetsförbunds förmåga att utveckla sitt arbete och hitta nya vägar för att minska rattfylleriet. Projektet med alkobommar är i dag en försöksverksamhet som vi i framtiden hoppas blir permanent. I dag är andelen nyktra bilförare i Sverige 99,8 procent, men gruppen rattfulla står för cirka 20–25 procent av dödsolyckorna. Motorförarnas helnykterhetsförbunds arbete för att minska antalet alkoholrelaterade trafikolyckor är ett mycket välkommet och viktigt bidrag till ökad trafiksäkerhet på de svenska vägarna. Motormännen uppskattar arbetet och vill tilldela organisationen 2013 års Hjulklapp..”

Tidigare mottagare av ”Årets Hjulklapp”

2012 Sveriges Radios Trafikredaktion, som med en aldrig sinande vilja hjälpa Sveriges trafikanter.

2011 Reflexvästen, som ökar trafiksäkerheten och gör de oskyddade fotgängarna synliga

2010 Vägarbetarna, trafikens hjältar

2009 Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen