Claes Tingvall får Årets Hjulklapp av Motormännen

Motormännens utmärkelse ”Årets Hjulklapp” går i år till Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket. Hans passion, uthållighet och strävan efter att göra det säkrare för Sveriges trafikanter under flera decennier vill Motormännen nu uppmärksamma.

– Det finns ingen enskild person i modern tid som har betytt så mycket för att få ner olyckorna i den svenska trafiken som Claes Tingvall. Hans gedigna arbete med nollvisionen och hans införande av 2 + 1-vägar har bidragit till en rejäl minskning av både dödolyckor och svåra olyckor på de svenska vägarna, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.

Det är femtonde året i rad som ”Årets Hjulklapp” delas ut av Motormännen. Mottagaren ska framgångsrikt ha arbetat med någon av bilistorganisationens hjärtefrågor: trafiksäkerhet, mobilitet, bilekonomi eller miljö.
2014 går priset till Claes Tingvall som både står bakom både nollvisionen och 2 + 1 vägarna. Två historiska åtgärder som båda till en börja fick hård kritik, men som idag har fått hyllningar både internationellt, men främst i Sverige för att det har fått ner antalet olyckor.

Han tycker framtidens trafiksäkerhetsarbete ser spännande ut med utvecklingen av automatiserade bilar där tekniken kan ta över och hjälpa till där vi människor inte är så bra. Detta kommer att bidra till att trafikolyckorna minskar.

– Det känns jätteroligt att få ”Årets Hjulklapp”. Jag är väldigt stolt, men jag ser detta som en kollektiv utmärkelse där jag representerar en kultur och ett synsätt. När vi började för 20 år sedan var det många som tyckte att vi var galna. Nu är våra tankar helt accepterade och har spridit sig runt om i världen, vilket är mycket roligt, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

Juryns motivering lyder:
Nollvisionen lanserades redan 1995. Arbetet har inte varit en resa utan hinder, men han har löst det med ny kunskap, separerade vägar och ibland med sänkt hastighet. Hans vision påbörjade ett unikt, innovativt och systematiskt trafiksäkerhetsarbete som samlat företag, organisationer och myndigheter kring en gemensam framtidssyn som bidragit till färre trafikolyckor. För att uppmärksamma Claes Tingvall för hans långsiktiga arbete för ökad trafiksäkerhet tilldelas han utmärkelsen ”Årets Hjulklapp”.

2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.
2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.
2011: Reflexvästen.
2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.
2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.
2008: Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.
2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.
2006: Saab Automobile för alkolås.
2005: Gröna Bilister.
2004: Trafikpolisen i Örebro län.
2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.
2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.
2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.
2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.

Mikael Högskoog, pressansvarig, mikael.hogskoog@motormannen.se,

Fredrik Daveby, vd, fredrik.daveby@motormannen.se
070-271 00 52

Det finns ingen enskild person i modern tid som har betytt så mycket för att få ner olyckorna i den svenska trafiken som Claes Tingvall. Hans gedigna arbete med nollvisionen och hans införande av 2 + 1-vägar har bidragit till en rejäl minskning av både dödolyckor och svåra olyckor på de svenska vägarna.
Fredrik Daveby, vd på Motormännen
Det känns jätteroligt att få ”Årets Hjulklapp”. Jag är väldigt stolt, men jag ser detta som en kollektiv utmärkelse där jag representerar en kultur och ett synsätt. När vi började för 20 år sedan var det många som tyckte att vi var galna. Nu är våra tankar helt accepterade och har spridit sig runt om i världen, vilket är mycket roligt.
Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket