Den 22 oktober 2010 34/2010

Giriga politiker väljer pengarna och sviker bilisterna Den orättvisa straffskatten blir kvar på trafikförsäkringen Detta konstaterar Motormännen efter att ha varit i kontakt med representanter från riksdagspartierna. På frågan om deras parti vill ta bort den 32 procentiga straffskatten på trafikförsäkringen, var det endast Vänsterpartiet som kunde tänka sig att göra det.

Dubbelbeskattningen infördes 2007 som ett första steg i att föra över trafikförsäkringen från socialförsäkringssystemet till försäkringsbolagen i en slags privatiseringsiver. Efter flera års utredande konstaterades att överföringen skulle bli för dyr och orättvis varför regeringen lät trafikförsäkringen vara kvar i det allmänna socialförsäkringssystemet. Men den extra skatt som debiteras via försäkringsbolagen blir trots detta kvar.

– Att skatten på trafikförsäkringen kvarstår kan vi inte annat än tolka som att regeringen har kvar sin tanke på privatisering av trafikförsäkringen på sin dagordning, säger Maria Spetz, vd på Motormännen.

Sedan 2007 betalar fordonsägare en 32 procentig extraskatt på trafikförsäkringen. Skatten skulle bygga upp en ekonomisk buffert för att täcka gamla trafikförsäkringsskador. Idag har skatten inbringat över 10 miljarder kronor till statskassan, men trafikförsäkringen har inte privatiserats.

– Motormännen kräver tydliga besked från regeringen kring privatiseringen av trafikförsäkringen. Vi vill också veta när skatten på trafikförsäkringen ska tas bort, för det är inte rätt att bilisterna betalar denna dubbla extraskatt, avslutar Maria Spetz.

Kortfakta Skatten har sedan den infördes dragit drygt 10 miljarder kronor till stadskassan.
Skatten på trafikförsäkringen var 2007 ca 3,2 miljarder kronor, och 2008 ca 3,3 miljarder kronor.
Det finns ca cirka 4,3 miljoner bilar.
Snittet per bilist i extra skatt blir cirka 770 kronor per år.
I Sverige finns det cirka 6,5 miljoner personer med körkort, och ungefär lika många registrerade fordon.

För mer information: Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se, 08-690 38 51, 070-343 55 99