Grattis till jobbet Elmsäter-Svärd, Här är bilisternas åtgärdslista

8 oktober 2010 33/2010

Grattis till jobbet Elmsäter-Svärd Här är bilisternas åtgärdslista – Vi på Motormännen önskar Catharina Elmsäter-Svärd välkommen till ett av regeringens viktigaste jobb. Det är genom goda förutsättningar till mobilitet som hela landet kan utvecklas och leva. I den framtiden måste den nya infrastrukturministern ge bilen en central roll, säger Maria Spetz vd på Motormännen.

För en regering, som redan deklarerat att bilismen är en omistlig del i det moderna samhällsbygget, lyfter Motormännen fram följande åtgärdspunkter för infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd:

? Ta bort extraskatten på trafikförsäkringen. "Tjuvskatt" eftersom förslaget om privatiseringen av trafikförsäkringen är avförd från dagordningen.
? Tillåt dubbdäck på alla vägar och gator. Här går trafiksäkerheten före allt annat.
? Lagstifta mot mobilprat och sms:ande vid bilratten. Bara med handsfree kan trafiksäkerheten garanteras. Det har alla europeiska länder, utom Sverige insett.
? Inför en skrotningspremie. Vi ska snabba på förnyelsen av bilparken.
? Höj inte bensin- och dieselskatten. Hela Sverige ska leva – och rulla.
? Stimulera produktion och försäljning av flera olika icke-fossila bränslen. Begå inte "etanolmisstaget" igen.
? Inför prick-i-körkortet. För en bättre efterlevnad av trafikreglerna.
? Inför en miljöbilspremie. En rejäl rabatt på alla snåla bilar för renare miljö.
? Inrätta en nationell specialstyrka av trafikpoliser. Levande poliser är bättre än fartkameror.
? Erbjud alla bilförare utbildning i snålkörning. Ett smart sätt att skona både miljö och plånbok.
? Ge inte kommuner rätt att inkassera trängselskatt. Stadstullar hör hemma i det gamla bonde- och myndighetssamhället.

För mer information: Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se, 08-690 38 51, 070-343 55 99

Maria Spetz, vd maria.spetz@motormannen.se 08-690 38 53, 070-694 83 15

Pressbilder finns att ladda ned på Motormännens hemsida under press/bildbank http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/bildbank/