Högre säkerhetskrav på bilisten utomlands än i Sverige

2 juni 2010 24/2010

Högre säkerhetskrav på bilisten utomlands än i Sverige

De svenska kraven på säkerhetsutrustning i bilen är ofta lägre än i övriga Europa. I Sverige saknas krav på både reflexväst i fordon och handsfree vid mobilsamtal, något som krävs i de flesta europeiska länder. Det visar den genomgång av utrustningskrav inom EU som Motormännen gjort inför den kommande bilsemestersäsongen.

I hela Europa är det enbart Sverige och Albanien som tillåter mobiltelefon vid bilkörning. I övriga europeiska länder är det på grund av den höga olycksrisken förbjudet att prata i mobiltelefon utan handsfree under bilkörning. Men i Spanien är hörlurar och öronsnäckor (även för CD-spelare) förbjudna under körning. Där måste mobilen vara kopplad till bilens fasta högtalare.

– I Europa blir land efter land tuffare med krav på säkerhetsutrustning i bilar. Men i Sverige finns inga planer på att införa krav på handsfree. Vi håller på att bli omsprungna i vår egen paradgren, trafiksäkerhet, säger Mikael Höög pressansvarig på Motormännen.

Många länder inom EU kräver att det ska finnas minst en reflexväst i bilen. Reflexvästen ska finnas tillgänglig för föraren inne i bilen och användas om man av någon anledning måste kliva ur bilen på en trafikerad väg.

– I den intensiva europeiska trafiken är man som fotgängare på vägbanan extremt utsatt. Det gäller mitt på dagen lika väl som när det skymmer eller när det är mörkt. Reflexvästen kan göra skillnad på liv och död, avslutar Mikael Höög.

För mer information: Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se 08-690 38 51, 070-343 55 99

Pressbilder finns att ladda ned på Motormännens hemsida under press/bildbank http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/bildbank/

Checklista för bilresan utomlands Glöm inte kontrollera inför resan: • Planera resvägen, köp en aktuell vägkarta. Uppdaterade GPS kartor. • Kontrollera din hemförsäkring och resekydd. • Kontrollera bilförsäkringen och vägassistans. Beställ Skadeanmälansblanketter. • Kontrollera/beställ Europeiska sjukförsäkringskortet från Försäkringskassan. • Ta fram bilens registreringsbevis, ta med del 1 (den blåa) på resan.
• Vid resa utanför EU. Beställ internationellt körkort och gröna kortet från försäkringsbolaget. • Glöm inte att motorvägsavgift ska vara betalt i förväg i många länder (Autobahn-Vignette), systemet används ibland annat Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien och Slovenien. • Vid lånad eller leasad bil. Ordna en skriftlig tillåtelse (fullmakt) från ägaren. • Vid resa med husvagn eller husbil. Beställ internationellt campingkort från Motormännen.
• Vid resa utanför EU beställ S-märke till bil och husvagn.

Glöm inte ta med på resan: • Körkort och Pass – (Pass måste tas med vid alla resor utanför Norden). • Utländsk valuta, kontokort, helst två olika kort. Telefonnumret till bankens spärrservice.
• Biljetter, hotell-, hyrbil- och campingplatsbekräftelser. • Motormännens medlemskort, spara pengar genom våra internationella rabatter.
• Mobiltelefon, laddare, hands-free.
• Bilens och husvagnens reservnycklar.
• Fotokopior på pass, kontokort, biljetter och andra viktiga dokument. • Solglasögon, Reservglasögon, Kontaktlinser och linsvätska. • Första hjälpen-utrustning (obligatoriskt bilutrustning i många länder), och reseapotek.
• Liten fixarlåda med verktyg och ficklampa med färska batterier. • Reflexväst ska finnas i bilen i de flesta europeiska länder, och den ska ligga lätt tillgängligt. • Däckreparationssats eller ett välpumpat reservdäck. • Extra glödlampor ska finnas i bilen om du ska resa i Slovenien, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien*, Serbien, Montenegro, Makedonien*, Turkiet, Ryssland och Frankrike. Bra att ha med även till andra länder, förutsatt att du kan byta själv. * = gäller inte Xenon, neon, LED och liknande lampor.
• Två varningstrianglar ska finnas i bilen om du kör i Turkiet och på Cypern. Fordon med släp ska ha två trianglar i Norge, Spanien, Slovenien, Kroatien, Serbien, Montenegro och Makedonien.

Packa rätt

Så packar du bilen • Stuva lasten mot ryggstödet och bagageutrymmets sidor. • Lägg den tyngsta lasten underst och i mitten. • Lägg ingenting på hatthyllan – det kommer farande vid en kraftig inbromsning. • Lägg ner last som kan tippa vid kurvor eller inbromsning.

Så packar du takräcket • Kontrollera maxlasten för takräcket. • Lägg den tyngsta och grövsta lasten underst. • Surra ihop lasten och fäst ordentligt med spännband. • Inga spännband, rep eller presenningar får hänga lösa. • Se till att lasten inte sticker ut för långt framför takräcket.

Så packar du takboxen • Kolla takets maxlast (vikt för takräcke, takbox och last). • Kolla takboxens maxlast – den kan vara lägre än takräckets. • Ha inte alltför tunga saker i takboxen. • Packa så tätt som möjligt.

Så packar du övrigt • Packa inte för mycket. Det finns nästan alltid tvättmöjligheter. • Packa utifrån vad ni ska göra. • Lägg mjuka saker (täcken, kuddar) i en plastsäck och sug ut luften. • Släpa inte med mat. Det finns även utomlands. • Är ni många kan ni köpa, hyra eller låna en takbox.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister med cirka 125 000 medlemmar. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Våra medlemmar är med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor.

Motormännens Riksförbund – The Swedish Automobile Association Postadress: Box 49163, 100 29 Stockholm, Besöksadress: Fridhemsgatan 32. Telefon växel: 08-690 38 00, Fax: 08-690 38 24.
Org. nr: 802002-3498, www.motormannnen.se