Motormännen har valt Honda Insight till ”Årets smartaste bil 2009”

18 november 2009 33/2009

Motormännen har valt Honda Insight till "Årets smartaste bil 2009"

– I Insight har Honda paketerat hög säkerhetsnivå med framtidens miljöteknik. Samtidigt har innerutrymmen, flexibilitet och ekonomi inte offrats. Extra glädjande är att just Honda, med ett grundmurat kvalitetsrykte, står som avsändare. Så lyder juryns motivering.

Det är Motormännen och tidningen Motor som har utsett Honda Insight till "Årets smartaste bil 2009". Bilarna har bedömts utifrån fyra huvudkriterier, och för att ha en chans att vinna ska bilen vara säker, miljövänlig, ekonomisk och praktisk. Det kan alltså finnas andra nya bilmodeller som är säkrare, snålare, billigare och rymligare men sammantaget är det den utsedda bilen som uppfyller mixen bäst gällande kriterierna.

– Med dagens stora utbud av bilmodeller finns det en stor risk att bilköparen är osäker på vad som är bästa valet. När bilarna är en så stor belastning på hushållsekonomin så är det extra viktigt för konsumenten att de får bra information innan köpet, säger Maria Spetz vd på Motormännens Riksförbund.

Biltesterna i Motor är en vägledning men med det här priset visar vi ännu tydligare för bilköparen vad som är en vettig bil. Honda Insight är en hybridbil. Bensinmotorn får understöd av en elmotor på motsvarande 14 hk. Till skillnad mot Toyota Prius kan Insight inte köras enbart på batteridrift, därtill är elmotorn för svag. Däremot ger denna teknik förbränningsmotorn ett stöd som sänker förbrukningen.
Koldioxidutsläppet är 101 g/km. Det finns billigare bilar i samma storlek som Insight, men ingen med samma teknik. Att denna Honda är över 30 000 kronor billigare än Toyota Prius gör att även att privatbilister har råd.

Flexibiliteten är god och bagageutrymmet är lättlastat, dessutom försett med stort lönnfack under golvet. Baksätet blir platt vid fällning och fyra personer ryms i den luftiga kupén. Mittplatsen är dock av nödkaraktär. Insight har presterat mycket väl i krocktest hos Euro-Ncap. Med fem stjärnor och 84 poäng är detta en av de säkraste bilarna som har testats. Även nackskydden presterade mycket bra i testet av whiplashskydd.

Juryn bestod av: Maria Spetz VD Motormännen, Michael Jonsson, Chefredaktör Motor, Terje Eklund M-tekniker, Rolf Lööw M-tekniker, Joakim Andersson testredaktör Motor.

Årets smartaste bil presenteras i tidningen Motor nr 09.

För mer information: Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se, 08-690 38 51, 070-343 55 99

Pressbilder finns att ladda ned på Motormännens hemsida under press/bildbank http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/bildbank/