Motormännen kräver: Inför obligatorisk trafikundervisning omedelbart för att minska ungdomsolyckorna

6 september 2009 26/2009

Nya, unika siffror visar att vart tredje trafikoffer under sommaren var under 25 år. Det är sommarmånaderna juni, juli, augusti som visar skrämmande siffror. Åtta döda och sex allvarligt skadade. Det är facit för sommarens trafikolyckor med ungdomar. För att komma tillrätta med problemet kräver Motormännen att infrastrukturminister Åsa Torstensson tar initiativ till att införa obligatorisk trafikundervisning i skolan.

– Antalet omkomna i trafiken minskar men samtidigt har vi under sommaren haft fler mycket tragiska olycka där ungdomar varit inblandade. Det är en varningssignal som måste tas på allvar. Det är dags att göra trafikundervisning obligatoriskt innan problemet blir ännu större, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Imorgon inleds årets stora trafiksäkerhetskonferens i Tylösand. Hela Sveriges trafiksäkerhetsetablissemang är på plats under tre dagar för att diskutera den svenska trafiksäkerheten.

– Barn och ungdomar rör sig i trafiken varje dag till fots, på cykel eller moped, då behöver de också ha kunskap om hur man beter sig i trafiken. Jag tycker det är anmärkningsvärt att ungdomsolyckorna inte tas upp under konferensen, säger Niklas Stavegård.

Enligt läroplanen är utbildning i trafikkunskap rektorns särskilda ansvar. Men det finns inga tydliga riktlinjer för vad som ska tas upp och vad eleverna ska kunna.

- Det behövs kursplaner och tydliga nationella mål för vad eleverna ska känna till om trafik när de går ut skolan, säger Niklas Stavegård.

För mer information: Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig, niklas.stavegard@motormannen.se, 08-690 38 33, 070-355 59 39

Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se, 08-690 38 51, 070-343 55 99

Pressbilder finns att ladda ned på Motormännens hemsida under press/bildbank http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/bildbank/