Motormännen och Besikta i trafiksäkerhetssamarbete

Nu inleder Motormännen och besiktningsföretaget Besikta ett samarbete som syftar till att öka trafiksäkerheten i Sverige, bland annat genom att peka på vikten av extrakontroller av bilarnas elektroniska säkerhetssystem vid den årliga kontrollbesiktningen. I den ordinarie kontrollbesiktningen kontrolleras inte dessa systems kondition och eventuella brister fullt ut. Det kan få allvarliga konsekvenser om bilens trafiksäkerhetssystem plötsligt slås ut.

– Idag finns det mycket elektronik i våra bilar som bidrar till ökad trafiksäkerhet. ABS-bromsar, antisladd, däcktrycksövervakning och andra elektroniska varningssystem för att nämna några exempel, men de måste kontrolleras bättre. Det kommer nu Motormännen och Besikta tillsammans verka för att så sker inom det snaraste, säger Fredrik Daveby VD på Motormännen.

Besiktas ordinarie kontrollbesiktning Säker Standard (för personbilar) kontrollerar redan nu mer än vad lagen säger. I den sker förutom en sedvanlig kontrollbesiktning även extra kontroller av ABS bromsar och krockskydd, samt att bra att veta om fordonet ges till besiktningskunderna. Dessa utökade kontroller kostar inte något extra och rapporteras inte till transportstyrelsen och påverkar heller inte besiktningsresultatet, utan är enbart för kundernas egen information om sitt fordon.

– Att inleda ett samarbete med en framstående aktör inom trafiksäkerhet är ett viktigt led i vårt arbete för en ökad trafiksäkerhet och i förlängningen att utveckla relevanta koncept och erbjudanden för våra kunder, säger Nicklas Margård, VD på Besikta Bilprovning.

Motormännen och Besikta verkar båda för att öka säkerheten i trafiken och delar samma krav att agera oberoende och opartiskt, vad gäller sina respektive verksamheter. Som ett led i samarbetet och för att öka medvetenheten om trafiksäkerhetsfrågor kommer alla kunder hos Besikta för endast 250kr få tilläggspaketet Komplett och ett års medlemskap i Motormännen. Till medlemmar i Motormännen erbjuds en reflexväst vid ordinarie kontrollbesiktning samt rabatt på uppgradering till Komplett. Allt för en säkrare vardag för både trafikanter, förare och passagerare. I paketet Komplett ingår förutom kontroll av bilens elektroniska säkerhetssystem även t.ex. kontroll av viktiga vätskor och utökad däckkontroll.

– Motormännen och Besikta delar samma vision kring att trafiksäkerheten i Sverige ska förbättras.  Därför är det extra intressant att kunna inleda ett samarbete med ett företag som så tydligt vill att vi ska ha säkra bilar på våra vägar, avslutar Fredrik Daveby.

Mikael Högskoog, pressansvarig Motormännen mikael.hogskoog@motormannen.se

Fredrik Daveby, VD Motormännen, fredrik.daveby@motormannen.se
070-

Niklas Margård, VD Besikta Bilprovning, nicklas.margard@besikta.se
070-200 85 78

Idag finns det mycket elektronik i våra bilar som bidrar till ökad trafiksäkerhet. ABS-bromsar, antisladd, däcktrycksövervakning och andra elektroniska varningssystem för att nämna några exempel, men de måste kontrolleras bättre. Det kommer nu Motormännen och Besikta tillsammans verka för att så sker inom det snaraste.
Fredrik Daveby VD på Motormännen
Att inleda ett samarbete med en framstående aktör inom trafiksäkerhet är ett viktigt led i vårt arbete för en ökad trafiksäkerhet och i förlängningen att utveckla relevanta koncept och erbjudanden för våra kunder.
Nicklas Margård, VD på Besikta Bilprovning
Motormännen och Besikta delar samma vision kring att trafiksäkerheten i Sverige ska förbättras. Därför är det extra intressant att kunna inleda ett samarbete med ett företag som så tydligt vill att vi ska ha säkra bilar på våra vägar.
Fredrik Daveby VD på Motormännen