Tanka bilen innan du lämnar Sverige, det kan löna sig

Det är en bra affär att kontrollera drivmedelspriserna längs färdrutten innan du lämnar Sverige för en resa ut i Europa. Beroende på vilka länder du färdas genom kan det löna sig att tanka bilen full innan avfärd. Sverige har den elfte dyraste bensinen och den sjätte dyraste dieseln i Europa. Det visar en sammanställning som Motormännen har gjort. Hade inte euron legat på relativt låg nivå hade drivmedelspriserna utomlands varit ännu dyrare för turistande svenskar.

– Ska du undvika dyr bensin ska du inte åka till Norge, Grekland, Nederländerna eller Danmark. Där är det absolut dyrast att tanka bensin med priser på över 15 kronor litern. Vill man åka till länder där bensinen är billig så är det Ukraina, Moldavien och Kanarieöarna som gäller, allra billigast är det i Ryssland där en liter bensin kostar ungefär 6:60 kronor litern. Det säger Terje Eklund, tekniker på Motormännen.

Precis som i Sverige skiljer sig priserna mellan bensin och diesel runt om i Europa. Norge, Storbritannien, Grekland och Danmark har den dyraste dieseln med priser över 14 kronor litern. Den billigaste dieseln med priser under 9 kronor litern hittar du i Moldavien, Ukraina och Kanarieöarna, allra billigast är det i Ryssland där dieseln kostar ungefär 6:10 kronor litern.

– Det bästa tipset för att hålla nere bränslekostnaderna och samtidigt spara på miljön är att köra energisnålt (snålbil eller ecodriving). De som gör det kan spara upp till 15 % av bränsleförbrukningen, och blir man duktig på att köra snålt kan man spara ännu mer, avslutar Terje Eklund.

Tips för att hålla nere bilbränslekostnaderna finns på www.snalbil.se

Dagsaktuella drivmedelspriser i Sverige finns på:

www.bensinbolaget.se
www.bensinpriser.nu

Drivmedelspriser i Europa 7 juli 2011

(så mycket får semestersvensken betala på resan)

Land                                                 E10 (kr/l)            Bensin (kr/l)                                   Diesel (kr/l)

Andorra                                                                         11,38                                                10,34

Österrike                                                                      12,71                                                12,34

Belgien                                                                         14,03                                                12,46

Bosnien & Hercegovina                                            11,07                                                11,07

Bulgarien                                                                     11,25                                                11,35