Sveriges bästa äppelmust utses i Must-SM

Report this content

Den 26 maj är det dags att utse Sverige bästa äppelmust i Must-SM i Kivik. Det är andra året som föreningen Svenska Musterier anordnar mästerskapet och ett 20-tal musterier är anmälda.
I den tio personer starka juryn sitter bland annat landets kanske mest namnkunniga sommeliér – Mischa Billing.

Intresset för äppelmust växer starkt över hela världen, inte minst i Sverige. Många menar att den gyllene drycken är de alkoholfria dryckernas motsvarighet till vin när det gäller både smakupplevelse, kunskap och produktion.

Must-SM i Kivik är en familjefest som hålls bland äppelträden i Karakås utanför Kivik. Här får besökare möjlighet att träffa mustproducenter från hela landet, och provsmaka många typer av must av helt olika karaktär. En tio personer starkt jury utser sedan vinnare i fem olika kategorier. Filtrerad och ofiltrerad must av antingen en sort, eller en blandning av sorter. Dessutom utses en vinnare i kategorin Innovativa drycker och Publikens Val.

– Äppelmust och vin har stora likheter, säger Elisabeth Knöppel från Rörumsro Musteri som vann publikens val i förra årets upplaga av Must-SM.

– Inom båda områdena talar vi mycket om hur olika sorter, jordmån, väder och tid för skörd påverkar smakupplevelsen. Dessutom är både odlingen av äpplen och must-produktionen i stor utsträckning hantverksmässig och småskalig.

Must-SM arrangeras av Föreningen Svenska Musterier. Årets Jury är:

Hans Bergsten
– Utvecklingsledare Region Halland,, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien med ansvarsområde Matkultur i Halland

Mischa Billing – Sommelier, lektor i måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan

Thomas Drejing – Kock, krögare, ”Mr Rotfrukt”

Christel Hammar-Malmgren – Ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien med ansvarsområde Matkultur i Blekinge

Jan Hedh– Konditormästare, författare, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien med ansvarsområde Konditori och bageri

Elke Jung– Sommelier, journalist, Vinbanken

Daniel Quartey M
atinspiratör och kock med Österlen som bas

Johan Swahn– Forskare i sensorisk marknadsföring, kock, ledamot av Svenska Dryckesakademien med ansvarsområdet Drycker i handeln

Jannie Westergård– Sensoriker, verksamhetsledare för Smaka på Skåne, Skånes livsmedelsakademi

Anders Öhman– Sommelier, vd Gustibus Wine

www.must-sm.se

Must-SM arrangeras av föreningen Svenska Musterier med stöd av Leader Sydöstra Skåne.

Projektledare, Susan Bolgar,

susan.bolgar@kulturstrategi.se

www.must-sm.se

Om arrangören Svenska Musterier:
I maj 2014 bildades den nationella ideella föreningen Svenska Musterier i Kivik. Platsen för bildandet föll sig naturligt, eftersom 80 procent av Sveriges äppelodlingar ligger just på Österlen i trakten kring Kivik.

MUST-SM den 26 maj 2018 arrangeras av föreningen Svenska Musterier - en sammanslutning av svenska musterier och mustaktörer som vill stärka och lyfta mustens roll i Sverige.  MUST-SM är ett publikt och festligt event för att höja äppelmustens status som fest- och måltidsdryck, och för att främja användning av kvalitetsmust.
MUST-SM arrangeras med stöd av LEADER Sydöstra Skåne som ett projekt för lokalt ledd landsbygdsutveckling.

Taggar: