Den svenska bränslecellsladdaren JAQ vinner German Design Award 2016

Svenska myFC har vunnit German Design Award för utmärkt produktdesign i kategorin Energi.

myFC har tillsammans med New York-baserade designbyrån Aruliden, tagit fram och utvecklat den innovativa bränslecellsladdaren JAQ, Idag är det officiellt att JAQ har vunnit det prestigefyllda designpriset, German Design Award 2016 för utmärkt produktdesign i kategorin Energi.

– Det här är exakt vad vi har försökt att uppnå med JAQ – inte bara en teknisk produkt som löser användarens problem snabbt med att ladda telefonen när som helst och vart som helst, utan som också faktiskt är en livslång designprodukt, säger Johan Liden, grundare av Aruliden.

– Det är fantastiskt och en fjäder i hatten, eftersom vi verkligen har lyssnat på användarnas och marknadens behov av ett miljövänligt alternativt inom bärbar energi. Vi är mycket hedrade och vi tror verkligen att vår fokus på design och användbarhet, kommer att göra det möjligt för JAQ att komma in på en bred marknad, säger Björn Westerholm, VD på myFC.

German Design Award är ett internationellt prestigefullt pris. Målet är att upptäcka, nuvarande och kommande unika designtrender. Därför belönas varje år produkter och kommunikation som är banbrytande inom internationell design. German Design Award är en av de mest respekterade designtävlingarna i världen. En oberoende och internationell expertjury väljer ut vinnarna och består av representanter från industri, högskolor och design.[1]

JAQ är en laddare som använder miljövänlig bränslecellsteknik för att skapa elektricitet omedelbart – precis där du är just nu. JAQ hjälper användare av smartphones och annan elektronik som laddas via USB att kunna ladda batterierna utan att någonsin vara beroende av en väggkontakt. Med det slimmade laddningskortet introduceras ett helt nytt sätt att ladda, eftersom kort och laddare enkelt kan tas med i en ficka eller väska och användas när det behövs. Elektricitet skapas ögonblickligen på plats när kortet aktiveras. Ett kort innehåller bland annat vanligt vatten och salt.

Björn Westerholm, VD
E-mail: bjorn.westerholm@myfc.se
Telefon: +46 (0) 706 56 20 07

[1] http://www.german-design-council.de/fileadmin/Download_Documents/GDA_2016/Textbausteine/Communicationtools_GDA2016_EN.pdf