Elektronik som ger optimal drift för bränslecellerna

myFC Lab Stories är ickeregulatorisk information inifrån myFC:s laboratoriemiljöer. Texterna speglar det arbete som bolagets forskare och utvecklare utför i utvecklingen av den patenterade teknologin. Siffror och data i denna text ska ej ses som en prognos för kommande intäkter.

Det elektroniksystem som stödjer myFC:s mikrobränsleceller skapar optimala driftförhållanden – både för själva bränslecellen och applikationen som den förser med effekt.
– Om vi ​​ser bränslecellen som hjärtat i systemet, så är elektroniksystemet klaffarna och blodkärlen, säger Sebastian Weber, CTO på myFC.

Den distribuerade elektroniken har en avgörande funktion för myFC:s patenterade teknologi för modulära och skalbara bränsleceller.
– Den gör att vi kan erbjuda ett system som i varje applikation är optimerat för den effekt som målsystemet kräver. Det ger ett system med som kräver mycket liten volym, och som har en mycket konkurrenskraftig kostnad, säger Sebastian Weber.

Systemet. En beskrivning av hur myFC:s system hänger ihop, med mikrobränslecellerna som hjärtat, stödsystemet  Balance of Plant som dess nervsystem och elektroniken som blodkärlen och hjärtklaffarna.

Uppgraderad teknologi
Elektroniken styr driften av bränslecellsystemet dynamiskt och möjliggör en distribuerad buffring av effekten, vilket gör att det går att hantera extremt snabba förändringar i effektbehovet.
– Här har vi utvecklat och förnyat vår teknologi och skapat ett system som automatiskt balanserar bufferten, designat för bästa applikationsprestanda vare sig det handlar om ett batteri eller en superkondensator. Det minskar komplexiteten i systemet. Bland annat krävs inget dedikerat batterihanteringssystem (BMS), säger han.
Designen och implementeringen av elektroniken fokuserar på styrning för bästa möjliga drift av bränslecellsaggregatet, plus att det maximerar den elektriska effektiviteten.

Säker drift
Det distribuerade elektriska systemet styrs sedan av en central hjärna (Fuel Cell Management System) som känner av relevant data via mätpunkter på bränslecellsaggregaten och systemets Balance of Plant (BOP). Det säkerställer en säker drift av systemet och underlättar datahantering som ger synlighet, långsiktig optimering samt möjliggör ett effektivt underhåll.
– I många av våra proof-of-concepts använder vi trådlös realtidsövervakning och kontrollera relevanta systemparametrar. Det ger bra överblick och gör att vi snabbt kan justera förhållandena för den specifika applikationen, säger Sebastian Weber.

Michael Perselius, myFC Press
Telefon: 070 789 07 40

Telefon: 08 409 421 20

Citat

Vi kan erbjuda ett system som i varje applikation är optimerat för den effekt som målsystemet kräver. Det ger ett system med som kräver mycket liten volym, och som har en mycket konkurrenskraftig kostnad.
Sebastian Weber, CTO, myFC