Komplettering till nedan utskickat pressmeddelande den 17 november kl 07:55

Ordern är av strategisk betydelse och det initiala ordervärdet bedöms inte överstiga 0,5 MSEK.

Kinas största mobildistributör köper bränslecellsladdaren JAQ från svenska myFC

Svenska myFC har mottagit en order på 1000 bränslecellsladdare med tillhörande laddningskort från Kinas största mobildistributör, Telling Communication. Telling har kunder som China Mobile och China Telecom, några av världens största telekomoperatörer.

Leveranserna av JAQ till Telling påbörjas strax efter årsskiftet, och den ömsesidiga ambitionen är därefter ett flerårigt samarbete kring bränslecellsladdare på den kinesiska mobilmarknaden i ett omfattande samarbetsavtal.
Ordern från Telling är ett resultat av myFC:s etablering i Kina tidigare i år, då myFC tillsammans med det kinesiska investmentbolaget Novel Unicorn, startade samriskföretaget myFC Asia och därmed myFC China.

Intresset för grön mobil energiteknik är stort i Kina, och förståelsen för dess potential är hög. Då är det självklart tacksamt att vara den enda leverantören i världen som har en så effektiv bränslecell med tillhörande bränsle som vi på myFC. Vi ser med stor tillförsikt på framtiden tillsammans med Telling. Samarbetet med Telling och samtalen med ett tjugotal operatörer över hela världen, kommer att möjliggöra en övergång till volymproduktion som kommer att resultera i en väsentlig sänkning av vår produktionskostnad, vilket öppnar upp för väldigt många fler marknader, säger Björn Westerholm, VD på myFC.

Telling är Kinas största mobildistributör och tillika landets största distributör av iPhone. Med nära en miljard kunder är Tellings kund China Mobile inte bara Kinas, utan också världens största mobiloperatör.

Björn Westerholm, VD
bjorn.westerholm@myfc.se

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar gröna energilösningar och är världsledande inom microbränsleceller. Företagets första vätgasdrivna produkt, myFC PowerTrekk, är en hybridladdare för mindre elektriska enheter som mobiltelefoner och surfplattor och drivs på vanligt salt och vatten. I Q4 2015 lanserade bolaget sin nya generation laddare med namnet, JAQ. myFC grundades 2005 och tillhör koncernen myFC Holding AB. myFC Holding noterades i maj 2014 på NASDAQ | First North. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com