myFC får nytt patent i Brasilien som möjliggör sänkt tillverkningskostnad

Det brasilianska patentverket, the National Institute of Industrial Property (INPI), har godkänt ytterligare ett patent för en av det svenska mikrobränslecellsföretaget myFC:s innovationer. Lösningen som beskrivs i patentet möjliggör sänkt tillverkningskostnad genom minskat antal komponenter.

Den nu patenterade lösningen gör tillverkningen av en bränslecell med polymer-elektrolytmembran enklare och mer kostnadseffektiv. Specifikt omfattar patentet ett nytt sätt att sammanfoga bränslecellerna genom punktsvetsning, vilket i sin tur möjliggör färre komponenter.

Den teknik patentet omfattar är särskilt tillämpbar för exempelvis elcyklar, elmopeder och autonoma mobila robotar (AMR) som används i tillverkningsindustrin.

– Det här patentet är ytterligare bevis för vår tekniska spets i de segment vi riktar in oss på, det vill säga fordon med 2-4 hjul, marina applikationer och deras stödsystem. Varje industri eftersträvar förenklad, mer kostnadseffektiv tillverkning. Det gör innovationer som vår som minskar antalet komponenter mycket attraktiva, säger Michael Glantz, VD för myFC.

Patentet i fråga har tidigare godkänts i Kina, Mexiko, Japan, Kanada, Sydkorea, EU och USA. myFC:s globala patentportfölj består av mer än 100 godkända patent och pågående patentansökningar

Denna information är sådan som myFC är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2020-11-25 08:00 CET.

Telefon: 0738 09 33 83

Certified Adviser:
E-mail: ca@avanza.se
Telefon: 08 409 421 20

Det svenska innovationsföretaget myFC erbjuder tunna, skalbara bränsleceller som är lätta att dimensionera och anpassa till eldrivna produkter. myFC utvecklar tekniklösningar där batteri och vätgasbaserade bränsleceller samexisterar för utökad användning och minskad klimatpåverkan. myFC grundades 2005 och noterades i maj 2014 på NASDAQ First North Growth Market. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök myFC.se

Citat

Det här patentet är ytterligare bevis för vår tekniska spets i de segment vi riktar in oss på, det vill säga fordon med 2-4 hjul, marina applikationer och deras stödsystem. Varje industri eftersträvar förenklad, mer kostnadseffektiv tillverkning. Det gör innovationer som vår som minskar antalet komponenter mycket attraktiva.
Michael Glantz, VD myFC