myFC förstärker kompetensen på tekniksidan och anställer bränslecellsdoktor från Tyskland

myFC anställer ytterligare en Fuel cell & Fuel Development Engineer. Anna Carlsson är doktor i bränslecellsteknik och kommer senast från Stuttgart Universitet för att förstärka kompetensen för framtida utvecklingsprojekt i myFC.

Anna har både en PhD i Kemi samt en Civilingenjörsexamen i Kemiteknik. Senast arbetade Anna som Postdoc på Stuttgarts Universitet, där hon har utvecklat nya typer av elektroder för bränsleceller. Innan dess arbetade och doktorerade hon på Center for Solar Energy and Hydrogen Research i Ulm i södra Tyskland, ett forskningsinstitut som är inriktat på bränslecells-, batteri- och solcellsforskning.

Anna har mer än 8 års erfarenhet av bränslecellsforskning, bland annat i nära samarbete med bolag som Daimler AG, ett av de bilföretag som satsat mest på utvecklingen av bränslecellsdrivna bilar i Europa.

”Det är oerhört glädjande att få ombord Anna Carlsson, vi har redan idag ett utvecklingsteam som är i absolut framkant inom den globala bränslecellsutvecklingen och nu knyter vi ytterligare spetskompetens till oss. Anna bidrar med ett systematiskt tankesätt och djup kompetens om bränslecellen, vilket gör att vi kan optimera både effekt och materialåtgång in i vår nya myFC JAQ bränslecellsladdare och för framtida projekt”, säger Björn Westerholm, VD för myFC.

Björn Westerholm, VD

E-mail: bjorn.westerholm@myfc.se

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar energilösningar med bränslecellsteknologi. Företagets första produkt myFC PowerTrekk är en hybridladdare för små elektriska apparater som drivs på vanligt vatten. myFC grundades 2005 och är ett svenskt företag med huvudkontor I Stockholm som i maj 2014 noterades på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com