myFC IEC-certifierar laddningskort till bränslecellsladdaren JAQ samt ingår samarbete för hållbar återvinning

myFC meddelar att man idag har IEC-certifierat ytterligare laddningskort till bränslecellsladdaren JAQ. Bolaget har även ingått ett samarbete med El-Kretsen för att kunna ta tillbaka och återanvända de laddningskort man producerar.

myFC IEC-certifierar sitt kommersiella laddningskort till bränslecellsladdaren JAQ och är där med redo för kommersiell produktion. Laddningskortet bygger på en så kallad C-geometri, vilket även är plattformen för nästkommande kort. C-geometrin innebär att bolaget kan bygga kort med olika energimängd i utan att justera kortets fysiska storlek. JAQ är laddaren som laddar mobiler och surfplattor med hjälp av laddningskort, vilka innehåller bland annat salt och vatten.

Bolaget har även ingått ett samarbete med El-Kretsen vilket innebär att laddningskorten kan återvinnas. Användaren av JAQ kan där med lämna sina förbrukade laddningskort vid någon alla +10 000 inlämningsställen runt om i Sverige. Därifrån tas de sedan tillbaka av myFC, som återanvänder korten.

”Som vi tidigare meddelat är IEC-certifieringen viktig. Vi har nu plattformen klar i sin första version vilket är oerhört glädjande och bra för myFC. Att Batteriåtervinningens inlämningsställen nu tar emot JAQ PowerCards innebär att vi kan använda en redan etablerad infrastruktur i Sverige, vilket är en fantastisk möjlighet. På så sätt kan vi enkelt och kostnadseffektivt få tillbaka och återanvända de laddningskort vi producerar. Detta betyder att vi på sikt kan sänka kostnaden för att producera nya kort och det betyder också att vi har tagit ytterligare ett steg i vår gröna strategi.” säger Björn Westerholm, VD för myFC.

Björn Westerholm, VD
E-mail: bjorn.westerholm@myfc.se

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar energilösningar med bränslecells-teknologi. Företagets första produkt myFC PowerTrekk är en hybridladdare för mindre elektriska enheter, som drivs på vanligt vatten och salt. I Q4 2015 lanserade bolaget sin nya generation laddare med namnet, JAQ. myFC grundades 2005 och är ett svenskt företag med huvudkontor I Stockholm som i maj 2014 noterades på Nasdaq | First North. Bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com