myFC integrerar sin JAQ-bränslecell direkt i smartphones

myFC meddelar att man idag är först i världen med att visa upp en fullt fungerande iphone 7 och en Samsung Galaxy S7 med integrerade bränsleceller. Telefonerna drivs av myFCs patenterade bränsle baserat på vanligt vatten och salt. Tekniken har tidigare enbart demonstrerats och sålts som fristående produkter, så som i bränslecells-laddaren JAQ och hybridbränslecellen PowerTrekk.

myFCs integrerade bränslecell, här i Apples iPhone 7, ökar tjockleken på telefonen med endast 0,9 mm.
Det föreligger inget integrationssamarbete med externa varumärken eller företag som omnämns eller visas upp i video eller bilder i samband med detta pressmeddelande.

–       Integration av våra bränsleceller i smartphones har länge varit målet och genom de tekniska landvinningar vi har gjort med främst JAQ, kan vi nu faktiskt accelerera integrationsdelen av vår teknik. Den senaste utvecklingen med smartphone-användarnas bokstavligen galopperande batteribehov, i kombination med tekniska genombrott i vår egen utveckling gör att vi nu ökar det här arbetet ytterligare, säger Björn Westerholm, VD för myFC.

Processorkraften i smartphones ökar kraftigt och batterierna hänger inte med, sett till vare sig utveckling eller kapacitet. Detta i kombination med appkulturen och datakrävande spel har resulterat i en kraftigt ökande försäljning av batteriladdare, eller powerbanks, samtidigt som flera av de ledande mobilproducenterna haft stora utmaningar med batterier under hösten, bland annat med brinnande och överhettade batterier.

I och med myFC:s ökade fokus på integration, accelereras nu arbetet med att gå hela vägen till integration av både bränsleceller och bränsle i smartphones.

Producenter av skal till smartphones samt powerbanks bearbetas parallellt, framförallt i fashion tech- och i high-end-segmentet. Affärsmodellen kommer företrädesvis baseras på licensiering av myFCs patenterade teknik.

Vi har utvecklat en mycket liten och kraftfull bränslecell med vatten- och saltbaserat bränsle. JAQ-systemet är helt unikt och saknar motstycke på marknaden. Genom en nu möjlig integration av vår teknik, sänker vi tröskeln för mobiltillverkare och producenter av powerbanks att arbeta med bränslecellsteknologi. Det innebär förstås att vår teknologi kan nå ut till många fler och att vi breddar vår kundbas.”, säger Björn.

Integrerade bränsleceller undanröjer litiumjonbatteriernas begränsningar vad gäller prestanda och kapacitet och ger användarna en efterfrågad möjlighet att ladda mobilen utan tillgång till eluttaget.

-        Vi är väldigt stolta över att äntligen kunna visa upp våra framsteg vad gäller integrerade bränsleceller. Det var så här vi fick vår start för några år sedan, bland annat tillsammans med Nokia, men nu har vi tagit oss till en helt annan nivå med tunna och mer effektiva celler och en betydande högre grad av effektivitet i JAQ-bränslet. Vi har utvecklat vårt integrationsarbete under året och är nu så långt gångna att vi kan visa upp flera olika mobiltelefonmodeller som drivs på svensk bränslecellsteknik”, avslutar Björn.

Se videon där myFCs bränslecell och bränsle är integrerade i en iPhone 7 >>

Björn Westerholm, VD
bjorn.westerholm@myfc.se

Denna information är sådan information som myFC är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 november 2016 kl. 07:55 CET.

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar gröna energilösningar och är världsledande inom microbränsleceller. Företagets första vätgasdrivna produkt, myFC PowerTrekk, är en hybridladdare för mindre elektriska enheter som mobiltelefoner och surfplattor och drivs på vanligt salt och vatten. I Q4 2015 lanserade bolaget sin nya generation laddare med namnet, JAQ. myFC grundades 2005 och tillhör koncernen myFC Holding AB. myFC Holding noterades i maj 2014 på NASDAQ | First North. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com