myFC levererar första ordern av bränslecellsladdaren JAQ till operatören Tre

myFC har nu levererat sin första order av världens minsta bränslecellsladdare, JAQ, för test och utvärdering till mobiloperatören Tre i Sverige. Som tidigare meddelats är IEC-certifieringen genomförd och första leveransen går nu för test och utvärdering till operatören samt i nästa steg, till slutkonsumenten.

Det är mobiloperatören Tre i Sverige som enligt avtal bolagen emellan, nu blir först med att ta emot JAQ och inom kort, erbjuda sina kunder att ladda sina mobila enheter med grön energi, utan att vara beroende av ett eluttag. Men hjälp av JAQ och ett laddningskort fyllt med bland annat vanligt vatten och salt, skapar användaren sin egen elektricitet. JAQ är framtagen som en grön lösning för det snabbt växande behovet av energi till främst smartphones.

”Leveransen är ett historiskt ögonblick för bränslecells-världen, detta är ett tekniskt genombrott då ingen hittills har tagit drömmen om ett vattenbaserat integrerat bränsle till färdig produkt, men försöken har varit flera. Tekniken i laddningskortet till JAQ, baseras på bland annat vatten och salt för att skapa vätgas. Vätgasen konverteras sedan i sin tur till elektroner, vatten och värme inuti bränslecellen. Optimering och trimning av alla delkomponenter sker löpande och nu ligger fokus på användarupplevelsen. Det är glädjande att låta de första certifierade enheterna äntligen lämna kontoret på Saltmätargatan i Stockholm.

Anledningen till att vi är här idag är att vi fått ett genombrott i ett svårlösligt problem och kan nu påbörja integreringen av produktionen i vår robotiserade produktionslina, baserad på ABB’s YuMi, för att skala upp produktionen. Dessutom börjar vi bygga fundamentet för expansionen av produktion på de marknader där vi behöver vara nära kunden.

Vi har idag ett 30-tal operatörer som väntar på att få påbörja test och utvärdering av vår patenterade teknik och produkt, så vi räknar med att så småningom gå in i en ren kommersiell fas i och med dessa kundrelationer - detta är en bra dag.”   säger Björn Westerholm, VD för myFC

Björn Westerholm, VD
E-mail: bjorn.westerholm@myfc.se

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar energilösningar med bränslecells-teknologi. Företagets första produkt myFC PowerTrekk är en hybridladdare för mindre elektriska enheter, som drivs på vanligt vatten och salt. I Q4 2015 lanserade bolaget sin nya generation laddare med namnet, JAQ. myFC grundades 2005 och är ett svenskt företag med huvudkontor I Stockholm som i maj 2014 noterades på Nasdaq | First North. Bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com