myFC presenterar världens tunnaste bränslecell på CES i Las Vegas

Svenska myFC fortsätter att göra tekniska genombrott inom integrerad grön energi för alla typer av bärbar elektronik. Företaget visar nu upp världens tunnaste bränslecell, som ger högre prestanda på avsevärt mindre volym än tidigare. Fullt integrerad i till exempel smartphones och mobilladdare byggde den tidigare cellen 0,9 mm ut från enhetens chassi, medan den nya cellen, myFC LAMINA™ Thin Film FC Technology är så tunn att den kan flush-monteras, det vill säga byggas in helt och hållet i enhetens chassi.

myFCs nya tunna myFC LAMINA™ Thin Film-bränslecell.

Kraven på miniatyrelektroniken är höga och entydiga: mer prestanda på mindre yta. Tack vare ett utvecklingsgenombrott kan myFC nu göra integration av bränsleceller ännu mer användarvänligt. Företaget var i november först i världen med att visa smartphones och power banks med fullt integrerade bränsleceller. Cellen byggde då ut 0,9 mm från enhetens chassi, medan den nya cellen, myFC LAMINA™ Thin Film FC Technology, kan byggas in helt och hållet i enhetens chassi.

Integrerade bränsleceller undanröjer litiumjonbatteriernas begränsningar vad gäller prestanda och kapacitet, och ger användarna en efterfrågad möjlighet att ladda mobilen utan tillgång till eluttaget.

Det ligger hårt, kontinuerligt utvecklingsarbete bakom det här genombrottet: den tunnaste bränslecellen med den högsta effektdensiteten i världen, enligt vår kännedom. Den här cellen har en ökad effekttäthet på 61% jämfört med den integrerade cellen iPhone7, Samsung Galaxy S7, LG G5, Xiaomi Mi5, Huawei Nexus 6P, HTC 10, Mophie Juice Pack, GP Powerbank och Anker PowerCore+, vilken vi visade upp i höstas.
Detta i kombination med det högeffektiva JAQ-bränslet för vätgasgenerering som vi är helt ensamma om, stärker vi vår position ytterligare. Vi bekräftar vår världsledande teknik och position inom portabel grön energiteknik”,
säger Björn Westerholm, VD för myFC.

Bränslecellen förevisas på världens största elektronikmässa, CES i Las Vegas, den 5-8 januari 2017. myFCs affärsmodell för integrerade bränsleceller kommer företrädesvis baseras på licensiering av företagets patenterade teknik.

Träffa myFC på CES
LVCC | South Hall 4 | Monter #35021

Denna information är sådan information som myFC är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 januari 2017 kl. 07:55 CET.

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar gröna energilösningar och är världsledande inom mikrobränsleceller. Företagets första vätgasdrivna produkt, myFC PowerTrekk, är en hybridladdare för mindre elektriska enheter som mobiltelefoner och surfplattor och drivs på vanligt salt och vatten. I Q4 2015 lanserade bolaget sin nya generation laddare med namnet, JAQ. myFC grundades 2005 och tillhör koncernen myFC Holding AB. myFC Holding noterades i maj 2014 på NASDAQ | First North. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com