myFC robotiserar tillsammans med ABB:s nya robot YuMi

myFC och ABB inleder ett samarbete runt ABBs nya robotteknik YuMi.
Robotarna ska producera laddningskorten till myFCs nya bränslecellsladdare, JAQ och i och med samarbetet, bygger myFC sin första fabrik i Sverige.

Björn Westerholm, VD på myFC & Dennis Helfridson, Enhetschef Robotics i Sverige, ABB

Laddningskortet till myFCs nya bränslecellsladdare, JAQ, kommer att produceras av ABBs tvåarmade robot YuMi, från och med våren 2016.

myFCs JAQ är världens minsta laddare som använder miljövänlig bränslecellsteknik för att skapa elektricitet omedelbart för smartphones och surfplattor. JAQ hjälper användare att kunna ladda sina batterier utan att vara beroende av ett eluttag. Med det slimmade laddningskortet introduceras ett helt nytt sätt att ladda, eftersom kort och laddare enkelt kan tas med i en ficka eller väska och användas när det behövs. Elektricitet skapas omedelbart när kortet aktiveras i laddaren.

Robotarna från ABB kommer till en början att göra produktionstester och montage av JAQs laddningskort som innehåller vatten och salt och genererar grön energi tillsammans med bränslecellen.

”Vi är mycket glada över att vara delaktiga i myFCs arbete med att skapa en innovativ och effektiv produktion av deras PowerCard. YuMis unika egenskaper gällande småkomponenttillverkning skapar en perfekt matchning med myFC’s behov av en robot som är enkel att använda och som kan arbeta i nära samarbete med människor på samma monteringsuppgifter.", säger Dennis Helfridson, Enhetschef Robotics i Sverige, ABB

”Anledningen till att vi nu inleder samarbetet med ABB och dess nya YuMi-robot är att vi kan kontrollera hela bränsleproduktionen och samtidigt bli platsoberoende. Därför sätter vi just första produktionscellen i Sverige så att vi kan säkra upp att hela vår montering och produktion, är 100% grön och att vi endast använder oss av förnyelsebar energi. Med YuMi kan vi vara mycket flexibla i variantflödet och producera nära våra kunder i Europa, USA, Asien – eller varthelst vi kan ha en grön, kontrollerad och kvalitativ miljö.
Robotiseringen betyder också att vi drar ner produktionskostnaden på kortet, vilket är en viktig parameter. För operatörskunden betyder flexibiliteten att vi kan producera laddningskort med olika utseenden eller budskap för t.ex. större evenemang där operatören vill profilera sig på ett nytt sätt.”,
avslutar Björn Westerholm, VD på myFC.

Björn Westerholm, VD
E-mail: bjorn.westerholm@myfc.se
Telefon: +46 (0) 706 56 20 07

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar energilösningar med bränslecellsteknologi. myFC grundades 2005 och är ett svenskt företag med huvudkontor I Stockholm som i maj 2014 noterades på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com