myFC utvecklar smarta skal till smartphones och ingår samarbete med skaltillverkaren Krusell

myFC har beslutat utveckla ett smart smartphoneskal med bränsleceller. Skalet blir den första kommersiella tillämpningen av LAMINA MAX, företagets plattform för bränslecellsintegration. Skalet kommer att gå under namnet LAMINA INcase och tas fram i samarbete med premiumskaltillverkaren Krusell.

myFC har ingått i ett icke-exklusivt samarbete med Krusell, den Jays-ägda tillverkaren av mobiltillbehör i premiumsegmentet. Syftet med avtalet är att skapa produkter som kombinerar de två företagens teknik, kunskap och marknadsrelationer. Samarbetet har hittills resulterat i prototyper på bränslecellsladdaren JAQ Hybrid, men framför allt en protoyp på ett bränslecellsintegrerat mobilskal – LAMINA INcase.

Vår referensplattform LAMINA MAX är mogen för sin första kommersiella tillämpning, och Krusell är en mycket bra partner för oss. Förutom den höga kvaliteten i deras produkter har vi fullständig samsyn i miljöfrågan och Krusell har en lång tradition i hållbarhetsfrågor. Företagets ledord är ”sustainability forever”, och det skriver vi på myFC självklart under på. Jag ser mycket fram emot att utforska vilka smarta, snygga, kraftfulla och gröna produkter vi kan skapa tillsammans, säger Björn Westerholm, vd för myFC.

De allra flesta smartphoneanvändare köper redan idag ett eller flera skal. Skalen har flera funktioner – som stöt- och repskydd, för att uttrycka personlighet och tillhörighet, och i allt större utsträckning för att förlänga batteritiden med hjälp av integrerade batterier. myFC kommer nu med stöd av Krusell att utveckla ett smart skal med integrerade bränsleceller – LAMINA INcase, baserat på LAMINA MAX-plattformen.

LAMINA INcase är ett smartphoneskal med bränsleceller som kan laddas varsomhelst, närsomhelst med myFC:s bränslekort eller i vägguttaget. Som tidigare meddelat skulle även en blygsam andel av marknaden innebära signifikanta intäkter från bränslet för myFC.

En kombination av smarta produkter med en innovativ och hållbar teknik är kärnan av vad vi vill bidra till. Kundnyttan är stor, och bidraget till en bätte miljö likaså. Att få jobba i en innovativ miljö med ett svenskt spjutspetsföretag är både hedrande och givande. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla de nya produkterna tillsammans med myFC, säger Ulf Sandberg vd på Krusell.

Med LAMINA INcase slipper användarna urladdade mobilbatterier och vi får fördelar i form av snabbare time to market för att möta några av våra mål, såsom att öka penetrationen av bränsleceller på marknaden och därefter öka försäljningen av vårt bränsle. Det senare beräknas ge återkommande intäkter på mellan 5–10 gånger intäkten för bränslecellen, det vill säga samma logik som för full integrering av smartphones, säger Björn Westerholm, vd för myFC.

Den första modellen av LAMINA INcase planeras vara utformad för en ledande leverantörs flagskeppsmodell, därefter följer ytterligare modeller för fler varumärken. Försäljning kommer att ske genom de kanaler där myFC idag marknadsför sin bränslecellsbaserade powerbank JAQ Hybrid och LAMINA MAX-plattformen, det vill säga telekomoperatörer, mobildistributörer, smartphonetillverkare och skaltillverkare.

Denna information är sådan information som myFC är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 februari 2019 kl. 11:00 CET.

Certified Advisor:
E-mail: corp@avanza.se
Telefon: +46 (8) 409 421 20

Kontakt Krusell:
Henrik Andersson, Jays Group AB
E-mail: henrik@jaysheadphones.com

MyFC är ett svenskt innovationsföretag, världsledande inom mikrobränsleceller, som utvecklar gröna energilösningar och marknadsför de underliggande tekniska komponenterna och fördelarna med företagets patenterade teknik till smartphonevärlden, powerbanktillverkare och tillverkare (OEM) i fordonsindustrin. myFC lanserade under 2017 produktplattformen JAQ Hybrid, där bränslecell och batteri samexisterar. JAQ Hybrid är företagets tredje vätgasdrivna produkt efter JAQ och PowerTrekk.

MyFC grundades 2005 och tillhör koncernen myFC Holding AB. MyFC Holding noterades i maj 2014 på NASDAQ | First North. Huvudkontoret ligger i Stockholm. För mer information, besök www.myfcpower.com

Om Krusell
Krusell United AB är ett helägt dotterbolag till Jays Group AB (publ). Krusell har tillverkat mobiltelefontillbehör sedan 1991, och har sitt huvudkontor i Göteborg. Tillverkningen bedrivs i egenägd produktion i Thailand. Krusells vision är ’To be the natural choice for all who long for timeless tech accessories and a sustainable future.’