myFC visar JAQ - världens minsta och mest kraftfulla bränslecellsladdare på Mobile World Congress

myFC, pionjären inom bränslecellsteknologi, lanserar världens minsta och mest kraftfulla bränslecellsladdare för mobila enheter under Mobile World Congress i Barcelona. JAQ™, som skapar energi med hjälp av vatten och salt, kommer att visas och kunna testas i den svenska paviljongen i Hall 7 under MWC.

JAQ består av en huvudenhet och separata laddningskort. De återvinningsbara laddningskorten är fyllda med vatten och salt och genom en kontrollerad kemisk reaktion, genereras elektricitet som laddar mobilen direkt. Inget eluttag behövs, vilket gör JAQ till en av de mest mobila och enklaste lösningarna på marknaden för extra kraft till mobilen. Det är dessutom ett miljövänligt alternativ till traditionella batterier.

JAQ kommer från början att finnas i tre färger: vit, svart och lila. Den New York-baserade designbyrån, Aruliden, ligger bakom den snygga och stilrena formen.  JAQ är kompatibel med Android, Apple iOS, Windows smartphone, surfplattor samt övriga USB 5V-kompatibla enheter. JAQ kan redan nu förhandsbokas på www.myfcpower.com.

Antalet anslutna mobila enheter i världen nådde nyligen 7,2 miljarder, alltså fler än antalet människor på jorden. För många har det blivit en självklar del av livet att vara ständigt uppkopplad, något myFC förenklar genom att befria användarna från eluttaget.

-        Vi fortsätter att utveckla och anpassa bränslecellsteknologin för att möta den globala efterfrågan på laddare som inte behöver vägguttag. Vi förser människor med mobil, grön energi i minsta möjliga format, så att de kan känna trygghet i att de alltid har kräm i mobilen. På Mobile World Congress visas det bästa inom grön teknologi, både i form av innovativa produkter och kreativa produktionsprocesser. Vi ser fram emot att visa upp JAQ för alla tusentals teknikentusiaster som deltar på mässan, säger Björn Westerholm, VD på myFC.

Förutom att ställa ut på MWC kommer myFC även att delta på presseventet ShowStoppers®, vid University Barcelona (de les Corts Catalanes, 585) söndagen den 21 februari klockan 15-18. Pressträffen äger rum dagen före mässan börjar och har som syfte att föra samman företag med journalister som vill upptäcka nya innovationer inom konsumentelektronik.

Björn Westerholm, VD på myFC
E-mail: bjorn.westerholm@myfc.se

Mediakontakt:
Elin Ahlden
Mindmakers PR
E-mail: elin@mindmakerspr.se
Telefon: 0738 - 09 33 83

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar energilösningar med bränslecells-teknologi. Företagets första produkt myFC PowerTrekk är en hybridladdare för mindre elektriska enheter, som drivs på vanligt vatten och salt. I Q4 2015 lanserade bolaget sin nya generation laddare med namnet, JAQ. myFC grundades 2005 och är ett svenskt företag med huvudkontor I Stockholm som i maj 2014 noterades på Nasdaq | First North. Bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com