myFCs bränslecellsladdare JAQ får den internationella utmärkelsen Good Design Award

myFCs portabla bränslecelladdare JAQ, designad av Aruliden, får den internationellt prestigefyllda utmärkelsen, 2016 Good Design Award, i kategorin Elektronik.

myFC har tillsammans med New York-baserade designbyrån Aruliden, tagit fram och utvecklat den innovativa bränslecellsladdaren JAQ, Det är nu officiellt att JAQ har vunnit den ärofyllda designutmärkelsen, 2016 Good Design Award för produktdesign i kategorin Elektronik.

"Vi behöver en annan typ av laddningslösning. En lösning som inte kräver några förberedelser. Vi utnyttjade momentum och utvecklade en varumärkesstrategi för myFCs portabla bränslecelladdare JAQ med syfte att den ska tala och relatera till alla de situationer i vår vardag där det inte är acceptabelt att ha slut på batteri ", säger Johan Lidén, grundare av Aruliden.

“Vi är mycket glada för denna utmärkelse och då detta är vår andra internationella designutmärkelse för JAQ, visar det att vi verkligen är någonting bra på spåret. Fokus på design och användarvänlighet har varit absolut avgörande för oss i arbetet med JAQ och att då vinna två utmärkelser för just detta är otroligt hedrande” , säger Björn Westerholm, VD för myFC.

Good Design Award är världens mest prestigefyllda och erkända Design-utmärkelseprogram som årligen anordnas av The Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design, i samarbete med det europeiska centret för arkitektur, konst, design och urbana studier.

Good Design-utmärkelseprogrammet omfattar nya konsumentprodukter som tillverkas i Europa, Asien, Afrika, Nord- och Sydamerika. Priset grundades i Chicago 1950 av den tidigare MoMA intendenten Edgar Kaufmann, Jr., tillsammans med pionjärer inom modern design som bland andra Charles och Ray Eames, Russel Wright, George Nelson, och Eero Saarinen, Good Design uppmärksammar årligen de bästa industriella- och grafiska formgivarna för deras strävan efter extraordinär design.

Läs mer om Good Design-utmärkelsen här

My Ernevi, Marknadschef
my.ernevi@myfc.se

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar gröna energilösningar och är världsledande inom microbränsleceller. Företagets första vätgasdrivna produkt, myFC PowerTrekk, är en hybridladdare för mindre elektriska enheter som mobiltelefoner och surfplattor och drivs på vanligt salt och vatten. I Q4 2015 lanserade bolaget sin nya generation laddare med namnet, JAQ. myFC grundades 2005 och tillhör koncernen myFC Holding AB. myFC Holding noterades i maj 2014 på NASDAQ | First North. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com