Svensk bränslecellsteknik fick representera hållbarhet under svenska FN representationen i New York

Svenska FN har delat ut myFCs produkter baserade på den världsledande, patenterade bränslecellsteknik som har utvecklats av bolaget under de senaste åren, till deltagarna på ”UN Sustainable Development Summit” som ägde rum på FN:s högkvarter i New York under den gångna helgen.

Under den 70:e generalförsamlingen på FN:s högkvarter i New York, stod Sverige värd för över 400 gäster där flertalet var regeringschefer och statshuvuden från hela världen. Konferensens tema var hållbarhet och Svenska FN beställde därför myFCs bränslecellsladdare som drivs på endast vatten och salt för att representera hållbarhet och ren energi.

Formellt antogs en ny agenda för FN:s arbete för hållbar utveckling, ”the 2030 Agenda for Sustainable development” under helgens möte. Agendan är en aktivitetsplan för människor, planeten och välståndet och strävar även efter att stärka världsfreden. Agendan består av 17 fastställda mål för hållbar utveckling samt ytterligare 169 målsättningar som ska stimulera aktiviteter inom områden som är av yttersta vikt för mänskligheten och planeten.

”Det är naturligtvis extra roligt att FN lyfter fram myFCs teknik i dessa tider då ”Dieselgate” är dominerande i media. I helgen kunde vi visa konferensdeltagarna att det finns alternativ till fossilberoende tekniker. Vi har konkreta produkter som använder vätgas som drivmedel. Vätgas har mer än dubbelt så hög energitäthet som bensin och diesel, men bränslet genererar bara vatten som restprodukt, inga kväveoxider och ingen koldioxid, bara vatten. Vi har teknik framme som ger användare grön energi och som omedelbart skapar elektricitet när man vill – helt oberoende av elnätet” säger Björn Westerholm, VD på myFC Holding AB

Björn Westerholm, VD
E-mail: bjorn.westerholm@myfc.se

myFC är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar energilösningar med bränslecellsteknologi. Företagets första produkt myFC PowerTrekk är en hybridladdare för små elektriska apparater som drivs på vanligt vatten. myFC grundades 2005 och är ett svenskt företag med huvudkontor I Stockholm som i maj 2014 noterades på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Advisor är Remium Nordic AB. För mer information, besök www.myfcpower.com