• NA-KD/

Vd Anders Kristiansen avgår med omedelbar verkan, Oscar von Konow utsedd till tillförordnad vd och Per Jalvemyr till tillförordnad vice vd.

Report this content

NA-KDs vd Anders Kristiansen har informerat styrelsen om sitt beslut att lämna Bolaget med omedelbar verkan. Oscar von Konow, tidigare COO på NA-KD, har utsetts till tillförordnad vd samtidigt som styrelsen har påbörjat sökandet efter en permanent ersättare. Vidare har Per Jalvemyr, tidigare CFO på NA-KD, utsetts till tillförordnad vice vd.

Anders Kristiansen initierade efter sitt tillträdde den 1 mars 2022 en översyn av Bolagets verksamhetsmodell och styrning. Baserat på översynens resultat har Anders Kristiansen och styrelsen dragit slutsatsen att ytterligare åtgärder krävs för att understödja NA-KDs nästa utvecklingsfas.

Anders Kristiansen kommenterar: "När jag i mars tillträdde rollen som vd initierade jag en översyn av företagets verksamhetsmodell och styrning. Det blev tydligt att Bolagets status på dessa områden inte var i linje med vad som lovats och därför har jag sagt upp mig. Jag har informerat styrelsen om översynens resultat och jag vill tacka styrelsen för deras stöd."

Styrelseordförande Magnus Emilson kommenterar: "Styrelsen står bakom Anders Kristiansen i detta beslut och vi vill rikta ett uppriktigt tack till honom för hans värdefulla insats i Bolaget. Vi önskar honom all lycka i framtiden."

Han tillade: "Styrelsen tror fortfarande på NA-KDs unika position och framtida potential. Styrelsen är glad över att tillsätta Oscar och Per i deras nya roller, och har fullt förtroende för både deras ledarskap och ledningen i NA-KD för att under kommande kvartal styra verksamheten på ett bra sätt medan vi söker efter en permanent vd.”

Tillförordnad vd Oscar von Konow, tidigare COO på NA-KD, har varit i Bolaget sedan starten 2015. Han har satt upp stora delar av verksamheten och känner Bolaget och organisationen utan och innan. Oscar har över 10 års erfarenhet från detaljhandel och e-handel samt en bakgrund inom managementkonsulting. Därutöver tillträder Per Jalvemyr, CFO på NA-KD sedan 2017, rollen som tillförordnad vice vd. Per har lång erfarenhet från branschen efter flera CFO-roller inom detaljhandel och e-handelsföretag/varumärken.

Magnus Emilson, styrelseordförande +46 70 550 22 26